WIOSENNE PRZEBUDZENIE

W tym tygodniu towarzyszyło nam wiele działań i pozytywnych wrażeń ponieważ przygotowywaliśmy się do pożegnania Zimy i powitania Wiosny.

W ramach realizacji tematu „Mróweczki” rozwijały zainteresowanie światem przyrody:

  • słuchały i wypowiadały się nt. treści wierszy i opowiadań pt.: „Witaj, wiosno!”, „Kotki i kotki”

  • poznały nazwy, wygląd kwiatów wiosny: przebiśnieg, śnieżyczka, krokus, tulipan - oglądały ilustracje przedstawiające rośliny w naturalnym środowisku, poznały wygląd kwitnącej leszczyny, wierzby i obserwowały zmiany na zgromadzonych w wazonie gałązkach (pączki, listki, kwiaty)

  • poznały warunki jakie są potrzebne do wzrostu roślin: woda, światło słoneczne i ciepło

  • rozwijały zmysł dotyku - porównywały konsystencję ziemi kwiatowej i piasku, przesadziły do doniczek cebulki żonkili, hiacynta i prymulkę, założyły wiosenną hodowlę fasoli, szczypiorku oraz innych roślin: wysiały owies, rzodkiewkę, niezapominajki, aksamitki w celu prowadzenia bezpośrednich codziennych obserwacji

  • obserwowały zmiany budzącej się do życia przyrody w ogrodzie przedszkolnym

  • oglądały fragment filmu edukacyjnego pt. „Zwiastuny wiosny”

  • rozwiązywały zagadki słowne dotyczące zwiastunów wiosny

  • ćwiczyły pamięć (w oparciu o gest), wymowę poprzez naukę piosenki pt. „Wiosna” (c.d.) i krótkiego wierszyka pt. „Wiosna” (zał.), ćwiczenia ortofoniczne w zabawie „Deszcz – kałuża” (kap-kap-kap) chlap-chlap-chlap), ćwiczenia logopedyczne

  • rozwijały słuch – dokonywały syntezy wyrazów związanych z wiosną (n-l dzieli wyraz na sylaby np. kro-ku-sy - dziecko scala wyraz i mówi „krokusy”), słuchały odgłosów przyrody

  • rozwijały poczucie rytmu poprzez grę na drewienkach w zabawie „Wiosenna pogoda”, klaskanie, zabawy muzyczno – ruchowe integrujące grupę

  • rozwijały umiejętność analizy i syntezy wzrokowej - układały kwiaty z kolorowych nakrętek tworząc „Kwiatowy ogród”

  • nadal utrwalały pojęcia „duży - mały” – porównywały wielkości, przeliczały, klasyfikowały ze względu na wielkość, kolor, rodzaj, rozwijały umiejętność liczenia w zakresie 2 - 4 (przeliczały nasiona, oczka na kostce do gry, punkty w zabawie rzutnej z kręglami itp.)

  • utrwalały orientację w schemacie ciała w zabawie muz. – ruch. „Gimnastyka”

  • systematycznie prowadziły kalendarz – liczyły dni do przyjścia Wiosny poprzez odcinanie pasków na kalendarzu, nazywały dni tygodnia, określały pogodę, porę roku

  • usprawniały pracę rąk poprzez działania plastyczne i manipulacyjne:lepiły kulki z plasteliny
    i
    stemplowały palcem „Baziowe kotki w wazonie”, rysowały po śladzie i kolorowały kredkami
    w obrębie konturu sylwetę „
    Tulipana”, „Ptaszki”, targały papier na paski wykonując „Gniazda”

  • zaspakajały potrzebę ruchu w sali i ogrodzie uczestniczącw zabawach bieżnych, rzutnych, skocznych: Przebudzenie wiosny, Bocian, żaba i kukułka, Ptaki do gniazd, Jastrząb, Tańczące kwiaty

Ponadto:

  • W piątek od rana dzieciom towarzyszył radosny nastrój. Na przyjście Wiosny dzieci ubrały się na kolorowo, na głowy założyły wykonane wspólnie opaski ozdobione kwiatami i słoneczkami. Mróweczki piosenkami pożegnały panią Zimę w postaci Marzanny i powitały Panią Wiosnę.
    Dla wyciszenia emocji dzieci obejrzały bajkę pt. „Czerwony Kapturek” w wykonaniu nauczycieli SP3, która wzbudziła u dzieci wiele pozytywnych emocji.

  • Proponujemy wiersz do nauki:

Wiosna”– M. Frątczak

Przyszła do nas wiosna,
ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
weselą się dzieci.
Każdy dobry humor ma, 
kiedy wiosna długo trwa! 

a1jpg [250x333]a2jpg [400x300]

a3jpg [400x300]

a4jpg [150x266]a5jpg [400x225]


a6jpg [400x225]

a7jpg [400x225]

a8jpg [400x225]

a9jpg [400x225]

a10jpg [150x266]

a11jpg [150x266]

a12jpg [400x211]