NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE

W tym tygodniu w ramach realizacji tematu „Mróweczki”:

  • słuchały i wypowiadały się nt. treści wierszy i opowiadań pt.: ,,Ufoludki”, ,,Nasza Ziemia i planety”

,,Ufoludek”, „Zając Poziomka”

  • poznały globus – jako model planety Ziemi, nazwy planet i sposób ich poruszania się
    w Układzie Słonecznym

  • wzbogaciły zasób słownika czynnego o określenia związane z kosmosem np. planeta, rakieta, Ufo, kosmita, orbita itp.

  • rozwiązywały zagadki słowne związane z tematem

  • ćwiczyły spostrzegawczość – rozpoznawały swoją wizytówkę i wizytówki kolegów wśród innych

  • rozwijały umiejętność analizy i syntezy wzrokowej – układały rakietę z figur geometrycznych wg wzoru i bez wzoru

  • rozwijały umiejętność liczenia w zakresie 2-4(5)

  • określały położenia przedmiotów w przestrzeni (na, pod, obok, pod, za)

  • utrwalały pojęcia czasowe prowadząc kalendarz: zaznaczanie dni tygodnia, pory roku

  • usprawniały aparat artykulacyjny w zabawach logopedycznych pt. Kosmos, Kosmiczne echo, Start rakiety

  • rozwijały słuch - dzieliły wyrazy związane z kosmosem na sylaby przez wyklaskiwanie np. ra-kie-ta, Jo-wisz, Zie-mia, glo-bus itp.

  • rozwiązywały zagadki dźwiękowe (dźwięków z ulicy, odgłosów zwierząt itp.)

  • ćwiczyły pamięć i rozwijały poczucie rytmu poprzez zabawy przy piosence „Trzej kosmici” i zabawy muzyczno – ruchowe integrujące grupę

  • rozwijały motorykę małą poprzez działania plastyczne:rysowały kredkami kosmitę wg własnej wyobraźni, kreśliły koła, kreski palcem na tacy z kaszą, kolorowały obrazki (rakieta, ufo), malowały farbami (rakieta), wykonały prace zbiorowe model Słońca, Ziemi – targały kolorowy papier i bibułę na małe kawałki

  • rozwijały wyobraźnię, orientację w przestrzeni w zabawach ruchowo – naśladowczych: Ruchy ufoludków, Planety i Słońce, Kosmiczny slalom, Księżyce, z chustą animacyjną Spadające gwiazdy

  • zaspakajały potrzebę ruchu uczestnicząc w zabawach w parach, z reakcją na sygnały dźwiękowe, pokonywały tory przeszkód, uwrażliwiały czucie stóp chodząc po „kosmicznych kamieniach”

Ponadto dzieci uczestniczyły w zabawie badawczej nt. „Przyciąganie ziemskie” - poznały pojęcie grawitacji jako siły przyciągania kuli ziemskiej, poszukiwały odpowiedzi na pytanie „Co się stało ze śniegiem?”

Trzej kosmici” (tekst piosenki)

Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem

Ten w talerzu, tamten w spodku,

trzeci leciał w dzbanku.

Ref.: Pierwszy - krągłe jajeczko,

Drugi - chrupka bułeczka

A ten trzeci drżący, chlupiący -

jak ta kawa z mleczkiem. (bis)

Trzej kosmici, trzej kosmici

Wpadli przez okienko,

W pokoiku na stoliku

Lądowali miękko.

 

Ćwiczenia logopedyczne:

  • Ruch planet - dzieci poruszają językiem, ruchem okrężnym, przy szeroko otwartej jamie ustnej: raz na dole, raz na górze

  • Start statku kosmicznego - język mają ułożony na dolnej wardze, wzbijają go ku górze i kierują jak najdalej w stronę nosa. Następnie lądują na dalekiej planecie - język opada na dolną wargę.

  • Powitanie ufoludków - przesuwają język po górnej wardze w prawo i w lewo. Gdy dzieci opanują ten ruch w dokładny sposób, możemy dodać do niego ruch rąk: unoszą ręce w górę i przesuwają je, zgięte w łokciach, od lewej strony do prawej.

  • Rozmowy kosmitów - dzieci wymawiają sylaby: ba, bo, bi, be, bu, by, pa, po, pi, pe, pu, py, najpierw cicho, a potem coraz głośniej, a następnie głośno i coraz ciszej

  • Odlot statku kosmicznego - usta mają szeroko otwarte, język (oparty o dolne zęby) wzbijają ku górze, najdalej jak się da, i lądują za górnymi zębami. 

s1jpg [150x266]

s2jpg [150x266]
s22jpg [400x225]
s3jpg [150x266]
s4jpg [400x225]

s6jpg [150x266]

s7jpg [400x225]s8jpg [400x248]

s9jpg [400x178]