Koncepcja Pracy

Publicznego Przedszkola Nr 2

im. „Niezapominajka”

w Głuchołazach

na lata

2021/2022 – 2024/2025

 

„Powiedz dziecku, że jest dobre,    że umie, że potrafi.”

Janusz Korczak

 

 

Wizja Przedszkola:

Każde dziecko jest niepowtarzalną osobą, dlatego też wraz z rodzicami dążymy do tego, by nasze dzieci wyposażone były w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą im sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu, by były otwarte na kontakty z innymi ludźmi, by cechowała je patriotyczna oraz twórcza postawa wobec otaczającego je świata. Respektujemy prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka - zabiegamy o partnerską współpracę z rodzicami.

 

Misja Przedszkola:

                                                                                                                                                                                                                                W naszym przedszkolu zapewniamy bezpieczny i radosny rozwój każdego dziecka w miłej, rodzinnej atmosferze. Każde dziecko traktowane jest przez nas indywidualnie. Jesteśmy po to, aby tworzyć każdemu dziecku warunki, które pomogą mu osiągnąć  sukces, na miarę jego potrzeb i możliwości. W każdym dziecku staramy się rozbudzić ciekawość poznawczą i aktywność twórczą.  Pomagamy im stawać się samodzielnymi w sferze intelektualnej, społecznej i fizycznej.  Wspomagając naszych wychowanków w rozwoju stosujemy aktywne metody nauczania                                   i wychowania. Kształtujemy umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną zabawę.

Cele:

 

-    organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole,

-    rozbudzanie wrażliwości estetycznej i słuchowej oraz czerpania radości z wyrażania własnych przeżyć w różnych formach aktywności muzyczno - ruchowej i plastycznej,

-    kształtowanie w jak najpełniejszym zakresie pozytywnych cech osobowości wychowanka (życzliwość, zaradność, otwartość, odporność emocjonalna, samodzielność, umiejętność współdziałania) w taki sposób aby było przygotowane, na miarę swoich możliwości, do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą oraz potrafiło świadomie kontrolować swoje emocje,

-    rozwijanie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej, w tym kształtowanie umiejętności i nawyków                   o charakterze zdrowotno - rekreacyjnym oraz sportowym,

-    rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz zainteresowania książką (wzbogacenie słownictwa, rozwój mowy, rozwój wyobraźni),

-    wspomaganie rodziców w procesie wychowania dziecka i współdziałanie z nimi  w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Harmonogram na lata 2021/2022 – 2024/2025

 

Lp

Treści edukacyjne

Cele ogólne

Cele szczegółowe

Termin realizacji

 

1.

 

EDUKACJA REGIONALNA           W MUZYCZNEJ    

I PLASTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI DZIECI

 

 

Kształtowanie wrażliwości estetycznej

i słuchowej                                                        z wykorzystaniem elementów ruchu, muzyki i różnych technik plastycznych.

 

 

Dzieci:

·       odkrywają własne możliwości muzyczne i plastyczne

·       potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno - ruchowej              i plastycznej

·       grają na instrumentach perkusyjnych

·       chętnie uczą się nowych piosenek            i wykorzystują je do różnych form ekspresji ruchowych

·       znają różne techniki plastyczne

·       odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej i plastycznej na terenie przedszkola i poza nim

·       poznają instytucje promujące działalność kulturalną w swojej miejscowości

 

 

2021/2022

 

2.

 

NASZE EMOCJE    I ZACHOWANIA

 

 

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się     z dorosłymi i dziećmi, zgodnie funkcjonowanie          w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

 

 

Dzieci:

·       rozwijają umiejętności radzenia sobie                   w sytuacjach trudnych

·       kształtują postawy związane                                 z pełnieniem ról społecznych

·       uczą się nowych sposobów rozwiązywania napięć i konfliktów

·       przyswajają normy i zasady postępowania akceptowane społecznie

·       rozwijają umiejętność świadomego kontrolowania swoich emocji

 

 

2022/2023

 

3.

 

SPRAWNOŚĆ RUCHOWA WARUNKIEM WSZECHSTRON-NEGO ROZWOJU DZIECKA

 

 

Stymulowanie                           i doskonalenie sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie                               i opanowanie przez dziecko różnych umiejętności                           i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno-rekreacyjnym oraz sportowym.

 

 

Dzieci:

·       uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów

·       rozumieją znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

·       estetycznie poruszają się w czasie                                 i przestrzeni

·       potrafią łączyć ruch z muzyką

·       wykazują sprawność fizyczną

·       posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne

·       dbają o własne zdrowie, chronią je                              i wspomagają

·       przejawiają twórczą inicjatywę                             w zabawach ruchowych

·       przestrzegają zasad przyjętych                                          w zabawach ruchowych

·       rozumieją zasady sportowej rywalizacji

·       są wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie

 

 

2023/2024

 

4.

 

PRZEDSZKOLAK PRZYSZŁYM CZYTELNIKIEM

 

 

Rozwijanie zainteresowania książką, tworzenie warunków                                     i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych dzieci  w wieku przedszkolnym.

 

Dzieci:

·       systematycznie korzystają z kącików książki

·       wypożyczają książeczki z rodzicami                           z biblioteki publicznej

·       biorą udział w konkursie bibliotecznym „Motyle książkowe”

·       wzbogacają zasób słownictwa

·       szanują książki

·       formułują dłuższe wypowiedzi na temat czytanej literatury

·       potrafią uważnie słuchać czytanego tekstu

·       znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów

·       interesują się tekstem i literami

·       podejmują działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy

 

 

2024/2025

 

MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA

·       Absolwent naszego przedszkola jest twórczy, radosny i ciekawy świata.

·       Ma świadomość bycia częścią swojej rodziny, miejscowości i swojego kraju.

·       Zna swoje miasto, tradycje, zwyczaje.

·       Odróżnia dobro od zła.

·       Wyraża i kontroluje swoje emocje.

·       Dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną.

·       Przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa.

·       Akceptuje zdrowy styl życia.

·       Jest wrażliwy na potrzeby innych.

·       Potrafi współdziałać w grupie, przestrzega ustalonych reguł.

·       Jest wrażliwy na sztukę.

·       Jest twórczy.

·       Jest dobrze przygotowany do zadań jakie stawia mu szkoła.

·       Rozwija swoje talenty.

·       Jest sprawny fizycznie.

·       Potrafi zachować się w różnych sytuacjach.

·       Podejmuje działalność czytelniczą.

·       Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.

·       Jest wrażliwy na ,,żywe” słowo oraz tekst.

·       Jest w wystarczającym stopniu samodzielny.

·       Szanuje książki i korzysta z nich tak, by nie uległy zniszczeniu.

·       Dziecko idące dalej w świat z naszej placówki jest samodzielne, uspołecznione, tolerancyjne, świadome swojej wartości, twórcze oraz wrażliwe i otwarte na problemy innych. Jest aktywne, szczęśliwe                                           i koleżeńskie.