Koncepcja Pracy
Publicznego Przedszkola Nr 2
im. „Niezapominajka”
w Głuchołazach
na lata
2021/2022 – 2024/2025
„Powiedz dziecku, że jest dobre, że umie, że potrafi.”
Janusz Korczak
Wizja Przedszkola:
Każde dziecko jest niepowtarzalną osobą, dlatego też wraz z rodzicami dążymy do tego, by nasze dzieci wyposażone były w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą im sprostać wymaganiom stawianym w szkole i dorosłym życiu, by były otwarte na kontakty z innymi ludźmi, by cechowała je patriotyczna oraz twórcza postawa wobec otaczającego je świata. Respektujemy prawo rodzica do zabierania głosu w sprawach dotyczących jego dziecka - zabiegamy o partnerską współpracę z rodzicami.
Misja Przedszkola:
W naszym przedszkolu zapewniamy bezpieczny i radosny rozwój każdego dziecka w miłej, rodzinnej atmosferze. Każde dziecko traktowane jest przez nas indywidualnie. Jesteśmy po to, aby tworzyć każdemu dziecku warunki, które pomogą mu osiągnąć sukces, na miarę jego potrzeb i możliwości. W każdym dziecku staramy się rozbudzić ciekawość poznawczą i aktywność twórczą. Pomagamy im stawać się samodzielnymi w sferze intelektualnej, społecznej i fizycznej. Wspomagając naszych wychowanków w rozwoju stosujemy aktywne metody nauczania i wychowania. Kształtujemy umiejętności współdziałania w grupie poprzez wspólną zabawę.
Cele:
- organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- rozbudzanie wrażliwości estetycznej i słuchowej oraz czerpania radości z wyrażania własnych przeżyć w różnych formach aktywności muzyczno - ruchowej i plastycznej,
- kształtowanie w jak najpełniejszym zakresie pozytywnych cech osobowości wychowanka (życzliwość, zaradność, otwartość, odporność emocjonalna, samodzielność, umiejętność współdziałania) w taki sposób aby było przygotowane, na miarę swoich możliwości, do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą oraz potrafiło świadomie kontrolować swoje emocje,
- rozwijanie ogólnej sprawności i koordynacji ruchowej, w tym kształtowanie umiejętności i nawyków o charakterze zdrowotno - rekreacyjnym oraz sportowym,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz zainteresowania książką (wzbogacenie słownictwa, rozwój mowy, rozwój wyobraźni),
- wspomaganie rodziców w procesie wychowania dziecka i współdziałanie z nimi w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Harmonogram na lata 2021/2022 – 2024/2025
Lp |
Treści edukacyjne |
Cele ogólne |
Cele szczegółowe |
Termin realizacji |
1. |
EDUKACJA REGIONALNA W MUZYCZNEJ I PLASTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI DZIECI
|
Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu, muzyki i różnych technik plastycznych.
|
Dzieci: · odkrywają własne możliwości muzyczne i plastyczne · potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno - ruchowej i plastycznej · grają na instrumentach perkusyjnych · chętnie uczą się nowych piosenek i wykorzystują je do różnych form ekspresji ruchowych · znają różne techniki plastyczne · odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej i plastycznej na terenie przedszkola i poza nim · poznają instytucje promujące działalność kulturalną w swojej miejscowości
|
2021/2022 |
2. |
NASZE EMOCJE I ZACHOWANIA
|
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodnie funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
|
Dzieci: · rozwijają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych · kształtują postawy związane z pełnieniem ról społecznych · uczą się nowych sposobów rozwiązywania napięć i konfliktów · przyswajają normy i zasady postępowania akceptowane społecznie · rozwijają umiejętność świadomego kontrolowania swoich emocji
|
2022/2023 |
3. |
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA WARUNKIEM WSZECHSTRON-NEGO ROZWOJU DZIECKA
|
Stymulowanie i doskonalenie sprawności psychomotorycznej, jak również przyswajanie i opanowanie przez dziecko różnych umiejętności i nawyków ruchowych o znaczeniu zdrowotno-rekreacyjnym oraz sportowym.
|
Dzieci: · uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów · rozumieją znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu · estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni · potrafią łączyć ruch z muzyką · wykazują sprawność fizyczną · posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne · dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają · przejawiają twórczą inicjatywę w zabawach ruchowych · przestrzegają zasad przyjętych w zabawach ruchowych · rozumieją zasady sportowej rywalizacji · są wrażliwe na problemy ludzi niepełnosprawnych fizycznie
|
2023/2024 |
4. |
PRZEDSZKOLAK PRZYSZŁYM CZYTELNIKIEM
|
Rozwijanie zainteresowania książką, tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym. |
Dzieci: · systematycznie korzystają z kącików książki · wypożyczają książeczki z rodzicami z biblioteki publicznej · biorą udział w konkursie bibliotecznym „Motyle książkowe” · wzbogacają zasób słownictwa · szanują książki · formułują dłuższe wypowiedzi na temat czytanej literatury · potrafią uważnie słuchać czytanego tekstu · znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów · interesują się tekstem i literami · podejmują działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy
|
2024/2025 |
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA
· Absolwent naszego przedszkola jest twórczy, radosny i ciekawy świata.
· Ma świadomość bycia częścią swojej rodziny, miejscowości i swojego kraju.
· Zna swoje miasto, tradycje, zwyczaje.
· Odróżnia dobro od zła.
· Wyraża i kontroluje swoje emocje.
· Dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną.
· Przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa.
· Akceptuje zdrowy styl życia.
· Jest wrażliwy na potrzeby innych.
· Potrafi współdziałać w grupie, przestrzega ustalonych reguł.
· Jest wrażliwy na sztukę.
· Jest twórczy.
· Jest dobrze przygotowany do zadań jakie stawia mu szkoła.
· Rozwija swoje talenty.
· Jest sprawny fizycznie.
· Potrafi zachować się w różnych sytuacjach.
· Podejmuje działalność czytelniczą.
· Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce.
· Jest wrażliwy na ,,żywe” słowo oraz tekst.
· Jest w wystarczającym stopniu samodzielny.
· Szanuje książki i korzysta z nich tak, by nie uległy zniszczeniu.
· Dziecko idące dalej w świat z naszej placówki jest samodzielne, uspołecznione, tolerancyjne, świadome swojej wartości, twórcze oraz wrażliwe i otwarte na problemy innych. Jest aktywne, szczęśliwe i koleżeńskie.