Temat tygodnia ,,Baśnie, bajki, bajeczki”

Jak wiadomo bajki mają znaczący wkład w życie emocjonalne dziecka, tworzenie jego osobowości. Poprzez aktywne słuchanie najmłodsi uczą się, jak radzić sobie z różnymi stanami, jak postępować w życiu, jakie konsekwencje przynoszą złe zachowania.

W ramach realizacji Podstawy Programowej dzieci:

  • dowiedziały się na podstawie wiersza ,, Skąd się biorą bajki” Z. Dmitrocego, że bajki powstają dzięki wyobraźni; że sami mogą stworzyć bajkę, w której będą bohaterami; że bohaterami bajek mogą być zarówno ludzie, jak i zwierzęta czy przedmioty i zjawiska, które uosabiają typy ludzkie, cechy charakteru

  • na podstawie obrazków i ilustracji miały możliwość wysłuchania opowiadanej przez nauczyciela bajki o smoku, rozmawiały na jej temat, tworzyły własne krótkie bajeczki, dzięki czemu uczyły się wypowiadać w sposób zrozumiały dla otoczenia i słuchać, tego co mówią inni

  • oglądały książki i rozpoznawały bohaterów takich jak: Kot w butach, Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Jaś i Małgosia, Trzy Świnki, Żabi król, Złotowłosa i trzy misie itd.; rozmawiały na ich temat i dopasowywały elementy charakterystyczne dla nich; rozwiązywały zagadki dotyczące postaci bajkowych

  • ćwiczyły spostrzegawczość w ćwiczeniach: połącz bohatera z jego atrybutem ( np. Kopciuszek- pantofelek) i ćw. graficznych: połącz linią bohatera bajki z jego cieniem

  • uważnie słuchały bajek czytanych przez nauczyciela i na ich podstawie określały zachowania dobre i złe, dowiedziały się jakie konsekwencje mogą wynikać ze złego zachowania;

  • poznały zasady korzystania z książek i potrzebę dbania o nie; odwiedziły bibliotekę przedszkolną; klasyfikowały książki ze względu na wybraną cechę: grubość, wielkość, rodzaj książki; wspólnie z nauczycielem założyły w sali kącik książeczek,

  • ćwiczyły użycie przyimków na, w, pod, obok i dzieliły wyrazy na sylaby

  • uczestniczyły w zabawie badawczej ,, Tęcza na talerzu”- obserwacja zjawiska mieszania barw w efekcie rozpuszczania barwników znajdujących się na cukierkach

  • rozwijały logiczne myślenie i przeliczały w dostępnym zakresie podczas zabawy ,, Trzy świnki”

  • brały udział w zabawach o tematyce bajkowej takich jak: z. muzyczno-ruchowa,, Krasnoludek”, ,, Porządkowanie książeczek na półeczki”- rozwijanie umiejętności ustawiania się w szeregu, zabawa naśladowcza ,, Bal postaci bajkowych”, ,,Latający dywan”-z.ruchowa połączona z ćw. oddechowymi, zabawa orientacyjno-porządkowa ,,Jaś i Małgosia w lesie” z reakcją na sygnał dźwiękowy, ,, Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”, zabawa ruchowa ,, Książki na półkę ( rozm. pojęć wysoko-nisko), gimnastyka

  • wykonały pracę plastyczną ,, Zamek” (odciśnięcie dłoni pomalowanej farbą na kartce papieru i doklejanie gotowych elementów)- technika plastyczna wspierajaca sprawność manualną

Ponad to:

  • spędzały czas na świeżym powietrzu, uczestniczyły w zabawach ruchowych, obserwowały przyrodę.

Również w tym tygodniu wspólnie świętowaliśmy urodziny. Do grona czterolatków dołączyła Ania. Nie obyło się bez radosnego wyśpiewania ,, Sto lat” i wspólnych zabaw oczywiście w tematyce bajkowej.


n1jpg [200x343]

n2jpg [400x207]

n3jpg [300x235]n4jpg [400x300]n5jpg [400x300]

n6jpg [400x300]

n7jpg [250x333]

n8jpg [400x300]

n9jpg [250x333]

n10jpg [400x300]