TEMAT TYGODNIA: „MIESZKAŃCY ŁĄKI”
W tym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach i roślinach spotykanych na łące. Celem działań edukacyjnych było uświadomienie dzieciom, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, niwelowanie awersji do niektórych stworzeń (np. pająków, os, bąków itp.), ukazanie walorów zdrowotnych niektórych roślin łąkowych jak np. mniszek lekarski oraz pracy pszczół - miodu. W ramach realizacji tematu dzieci:
-
zapoznały się z nazwą i wyglądem zwierząt zamieszkujących łąkę (biedronka, motyl, żaba, kret, konik polny, ślimak itp.)
-
poznały wygląd, rolę pszczół w przyrodzie (zapylanie kwiatów, pracowitość) oraz sposoby zachowania się w przypadku kontaktu z owadami (ukąszenia itp.)
-
uwrażliwiały zmysł smaku poprzez kosztowanie miodu kwiatowego wytworzonego przez pszczoły oraz syropu (miodu) z mniszka lekarskiego
-
rozwijały empatię wobec zwierząt - niwelowanie awersji do zwierząt – owadów, ukazanie ich roli
w przyrodzie -
uczestniczyły w zabawie badawczej z lupą: obserwowały wygląd roślin i zwierząt w naturalnym środowisku (w ogrodzie, na rabatach kwiatowych)
-
poznały rolę barw ochronnych zwierząt (motyla, żaby, mrówki, konika polnego itp.)
-
słuchały i wypowiadały się nt. opowiadania A. Widzowskiej „Mieszkańcy łąki”
-
zapoznały się z porównaniami typu: pracowity jak mrówka, powolny jak ślimak w oparciu
o bezpośrednie obserwację zwierząt w ogrodzie i ilustracje mrówki i ślimaka -
poznały wygląd i symbolikę kwiatka niezapominajki w ramach przygotowań do nadania imienia „Niezapominajka” dla naszego Przedszkola ( w czerwcu) oraz dnia Święta Polskiej Niezapominajki” – 15 maja
-
słuchały opowiadania B. Szelągowskiej „ Niezapominajki”
-
ćwiczyły pamięć poprzez naukę wiersza M. Konopnickiej „Niezapominajki”
Rozwijały umiejętność liczenia - dodawanie i odejmowanie, rozdawanie – dokładanie tak, żeby było po tyle samo w zabawie dydaktycznej „Kropki biedronki”
Rozwijały logiczne myślenie i skupienie uwagi poprzez rozwiązywanie zagadek słownych
o zwierzętach.
Rozwijały słuch fonematyczny w zabawie „Mieszkańcy łąki” - dokonywały analizy i syntezy sylabowej nazw zwierząt: kret, biedronka, motyl, bąk, konik polny, pszczoła itd.
Wzmacniały aparat oddechowy w trakcie ćwiczeń oddechowych „Motyle nad łąką”
Usprawniały narządy mowy – język, wargi, żuchwę w trakcie ćwiczeń logopedycznych
i ćwiczeniach dźwiękonaśladowczych „Odgłosy łąki” (propozycje poniżej)
Uczestniczyły w zabawie dydaktycznej „Policz, ile jest...” - rozwijanie umiejętności liczenia elementów, kodowania wyniku liczenia.
Ćwiczyły spostrzegawczość:
-
„Które zwierzątko się schowało?”
-
wskazywały różnice w dwóch obrazkach
-
dokonywały analizy i syntezy obrazka z 4 części
Wykonały prace plastyczne indywidualne i zbiorowent. „Łaka w maju”, „Niezapominajki”
Rozwijały sprawność małej motoryki w ćwiczeniach graficznych, ruchowych i zręcznościowych:
-
wycinały nożyczkami w linii prostej
-
kolorowały w obrębie konturu
-
malowały paluszkiem ciastoliną
-
posługiwały się farbą i pędzlem w trakcie malowania farbami
-
„Wyścig żabek” - rozwijały umiejętność przeliczania, znajomość kolorów i czekania na swoją kolej
Uczestniczyły w zabawach:
-
z „Cieniem” – obserwowały ruchy ciała, wyciągały wnioski z obserwacji
-
integracyjnej „Pajęczyna” z wykorzystaniem linki, utrwalały imiona dzieci
-
ruchowychprzy rymowance „Ślimak”, „Z kwiatka na kwiatek”, „Bocian i żaby”, z piłeczką - „Biedronka”, „Pszczoły do ula” – rozwijaly orientację przestrzenną, reagowały na sygnały dźwiękowe, dotykowe
-
z pokazywaniem „Lata mucha”- rozwijały orientację w schemacie ciała
-
„Bocian i żaby” – z elementami skoków
Oglądały bajkę animowaną pt. „Fifi Niezapominajka”
Ćwiczenia logopedyczne:
-
Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je
i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem. -
Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
-
Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.
-
Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
-
Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
-
Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby
„Na łące”
-
Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe (góra-dół) przy szeroko otwartych ustach.
-
Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
-
Muchy latają zygzakiem – język na boki od kącika do kącika ust.
-
Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
-
Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
-
Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.
Wiersz do nauki:
„Niezapominajki” M. Konopnicka
Niezapominajki
to są kwiatki z bajki!
Rosną nad potoczkiem,
patrzą rybim oczkiem.
Gdy się płynie łódką,
Śmieją się cichutko
I szepcą mi skromnie:
„Nie zapomnij o mnie”.
![a1jpg [400x300] a1jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a1.jpg)
![a2jpg [250x333] a2jpg [250x333]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a2.jpg)
![a4jpg [400x300] a4jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a4.jpg)
![a5jpg [400x300] a5jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a5.jpg)
![a6jpg [400x300] a6jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a6.jpg)
![a7jpg [250x333] a7jpg [250x333]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a7.jpg)
![a9jpg [250x333] a9jpg [250x333]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a9.jpg)
![a8jpg [400x300] a8jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a8.jpg)
![a10jpg [400x300] a10jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a10.jpg)
![a11jpg [400x300] a11jpg [400x300]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a11.jpg)
![a12jpg [150x266] a12jpg [150x266]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a12.jpg)
![a13jpg [250x333] a13jpg [250x333]](https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/609/cms/szablony/87181/zdjecia/a13.jpg)