PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW NA ŚRODĘ
Witamy Was serdecznie. Dziś poznamy różne instrumenty muzyczne, które na pewno znacie,
a może znajdą się wśród nich również te, które widzicie po raz pierwszy.
- Gimnastyka buzi i języka: zabawa logopedyczna nt. „Muzyczne instrumenty” (karta - zał. 1)
- Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmiku. Powtarzajcie nazwy instrumentów
i słuchajcie ich odgłosów:
https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8(ŚwiatmałegoLudwika-Instrumenty muzyczne)
- Mamy różne rodzaje instrumentów. Wyróżniamy wśród nich instrumenty: dęte, strunowe,
elektryczne, perkusyjne - przyjrzyjcie się uważnie. (karta - zał. 2)
- Ćwiczenia słuchowe: podziel na sylaby, a później na głoski nazwy poszczególnych instrumentów (poproś o pomoc rodziców lub rodzeństwo, choć wierzę, że uda się Tobie zrobić zadanie bezbłędnie): GITARA, FORTEPIAN, TALERZE, BĘBEN, PERKUSJA, TRĄBKA, TAMBURYNO, KSYLOFON
- RYMOWANKA - chwila relaksu dla Was. Rozruszajcie się, maszerując po pokoju, i wykonujcie polecenia zawarte w rymowance (poproście o przeczytanie tekstu kogoś starszego):
Hej idziemy naprzód żwawo nóżką lewą, nóżką prawą.
Hej, maszerujemy drogą, prawą nogą, lewą nogą
I klaszczemy wciąż rękami nad głowami, nad głowami.
Potem z lewej, z prawej strony no i podskok, już zrobiony?
- PROPOZYCJE PRACY PLASTYCZNEJ DO WYKONANIA W DOMU:
- Grzechotka- jeśli macie buteleczki, np. po jogurcie z korkiem, poproście, aby mama Wam je umyła i osuszyła - wsypcie do środka np. ryż, groch, kaszę lub inne produkty, które są w domu. Zakręćcie dobrze. Ozdóbcie butelkę np. paskami kolorowej bibuły, kolorowego papieru lub innych ozdób, które macie w domu. Jeśli macie 2 buteleczki - zróbcie dwie - tylko do każdej wsypcie inny produkt i porównajcie dźwięki.
Można również zrobić grzechotkę z rolki po papierze toaletowym, tylko konieczne jest mocne zaklejenie taśmą obu otworów.
- Malowanie muzyki – przygotujcie kartkę, farby, pędzle różnej grubości. Poproście mamę, żeby włączyła Wam dowolny utwór F. Chopina lub utwór pt. „Wiosna” Vivaldiego. Przez chwilę posłuchajcie muzyki a następnie spróbujcie wyrazić swój nastrój malując ją za pomocą kresek, plam, kropek, fal i różnych kolorów itp. Ciekawe jak Wam wyjdzie? Co zrobić z pracą po wysuszeniu? Po wysuszeniu można naklejać wycięte i ułożone w rytm nuty i zrobić z tego obraz, lub wykorzystajcie pracę do wykonania np.: ubranek dla sylwety lalki (bluzka, spódniczka, spodnie), dekoracyjnych balonów, kwiatów, podstawy do makiety np. postaci z plasteliny lub klocków lego itp. Uruchomcie wyobraźnię! Potraficie!
- DLA CHĘTNYCH ZADANIA DODATKOWE:
- Zabawy z matematyką nt:
Ile instrumentów jest w zbiorze? (karta - zał. 3)
Których instrumentów jest więcej a których mniej? (karta - zał. 4)
- CIEKAWOSTKA ZE ŚWIATA MUZYKI:
Może zainteresuje Was ciekawostka ze świata muzyki. My Polacy mamy powód do dumy
w dziedzinie muzyki, a jest nią postać Fryderyka Chopina.
Fryderyk Chopin - to sławny polski kompozytor i pianista. Urodził się ponad 200 lat temu
w Polsce, a zmarł we Francji. Przygodę z grą na fortepianie rozpoczął w wieku 4-5 lat pod okiem mamy. W wieku 6 lat zaczął regularne kształcenie muzyczne pod okiem fachowca. Talent chłopca został szybko odkryty a F. Chopin nazywany był genialnym dzieckiem. Już jako dziecko Fryderyk dawał koncerty w domach bogatych ludzi a w wieku 7 lat został wydany jego „Polonez g-moll” Mały Fryderyk zaczął tworzyć swoje pierwsze kompozycje bardzo wcześnie. Uczył się sam, czyli możemy inaczej powiedzieć, że był samoukiem. Jego znane utwory to: mazurki, walce, polonezy, sonaty, nokturny. Poproście Waszych rodziców, aby włączyli Wam dowolny utwór słynnego kompozytora.