PROPOZYCJE ZABAW
- Kochane dzieci, już za chwilę Święta Wielkanocne. Dzisiaj omówimy sobie kolejną tradycję, która jest z nimi związana. Odpowiedzcie na poniższe zagadki, zgadnijcie
z czym się kojarzą?
Zagadki:
W cebulowych łupinkach lub w farbkach kąpane,
W prześliczne desenie ręcznie malowane…. (jajka)
Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta,
Lecz najważniejszy jest i basta!!! ….. (baranek)
Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba
Nigdy na twym stole nie zabrakło ........ (chleba)
Azorek radośnie przy koszyczku hasa,
Lecz nic z tego nie będzie. - Nie dla psa ..... (kiełbasa)
Sypka jak piasek, jak śnieżek biała,
Smaku dodaje już szczypta mała….. (sól)
Skromne listeczki ciemnozielone,
Ale bez niego – co to za święcone?...... (bukszpan)
- Czy już wiecie, o co chodzi? To tradycja przygotowywania koszyczka z pokarmami, które chodzimy poświęcić do Kościoła w Wielką Sobotę.
- Co symbolizują pokarmy?
Chleb - symbolizuje Ciało Chrystusa
Jajko – jest symbolem odradzającego się życia
Sól- symbolizuje oczyszczenie i moc odstraszania zła
Ser - jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody
Masło – symbol dobrobytu
Chrzan – jest symbolem siły i tężyzny fizycznej
Wędliny - miały zapewnić zdrowie i dostatek
Ciasto – jest symbolem umiejętności i doskonałości
- Tutaj można zobaczyć jak wyglądają i co symbolizują kolejne potrawy (załącznik nr 1 i 2)
A teraz ciekawostka związana ze święceniem pokarmów:
Dawno temu pokarmy święcono w domach. Należało poświęcić to wszystko, co miało zostać spożyte podczas śniadania wielkanocnego, dlatego przygotowywano ogromne kosze
z jedzeniem. W późniejszym czasie pokarmy święcono na powietrzu, pod krzyżami lub na placach. W XVIII wieku święcenie przeniesiono do świątyń.
- ZABAWA LOGORYTMICZNA ,,KURKA” – kojarzenie ruchu z tekstem
Rodzice czytają: Dzieci wykonują:
Kurko, kurko, 2 x uderzają w ręce partnera (rodzica lub rodzeństwa)
to twoje podwórko? wykonują obrót wokół własnej osi, w lekkim skłonie, za ręką wskazującą kierunek obrotu
To moje podwórko wykonują obrót wokół własnej osi w przeciwnym kierunku
i to moje piórko! 3x klaszczą w dłonie partnera
Jeśli chcesz- krzyżują ręce, przeciągają się
to je bierz! 3 x uderzają o uda
Jak chcesz dwa 3 x klaszczą w swoje dłonie
dam ci ja 3 x klaszczą w dłonie partnera jak wyżej
- Zabawa ruchowa „Pieczemy ciasto”:
Dzieci naśladują pieczenie ciasta. Wsypują mąkę do miski, mieszając obiema rękoma. Następnie wrzucają jajka- jedna ręka bierze jajko a druga skorupki wyrzuca za siebie. Aby ciasto się upiekło musimy je dobrze ugnieść, dlatego naśladujemy gniecenie ciasta wykonując ruchy naprzemienne – raz jedna ręka, raz drugą.
- PROPOZYCJE PRACY PLASTYCZNEJ do wyboru:
- ,,Wielkanocna pisanka” - spróbujcie wykonać pisankę na kartce wg Waszego pomysłu,
z materiałów które macie w domu, aby były piękne, radosne i kolorowe, lub ozdóbcie liniami graficznymi i pokolorujcie (2 karty pracy)
- „Wielkanocny baranek” – wykorzystaj watę, waciki kosmetyczne, pokoloruj itp. (karta pracy)
- „Zajączek wielkanocny z rolki po papierze toaletowym – kto jeszcze nie zrobił. (zdjęcie wykonanego)
- ,,Kartka wielkanocna”- postarajcie się zrobić niespodziankę dla Mamy i Taty
i przygotować im pocztówkę wielkanocną, ozdóbcie ją ładnie, poproście rodziców lub rodzeństwo, aby pomogli wpisać Wam krótkie życzenia świąteczne.
- DLA CHĘTNYCH:
- Ćwiczenie spostrzegawczości i refleksu – gra edukacyjna skorzystaj z tej strony:
https://wordwall.net/pl/resource/1192601/polski/wielkanocny-labirynt
- Przepis na „Babkę biszkoptową z kisielem”- (przepis w załączeniu)
- W Wielką Sobotę (pomimo sytuacji w jakiej jesteśmy) spróbujcie wspólnie z rodzicami
w domu przygotować do święcenia koszyczek z pokarmami, aby nie zapomnieć o tym dawnym zwyczaju. Ktoś z rodziców lub wszyscy razem możecie pobłogosławić przygotowane pokarmy. Zadbajcie o dekorację stołu i czekajcie na świąteczne śniadanie w Wielką Niedzielę.
Pamiętajmy, że to od nas zależy jak zorganizujemy Święta i jak je przeżyjemy