PROPOZYCJE ZABAW I ZADAŃ
Wprowadzenie do tematu „W świecie muzyki”
Drogie Dzieci, w tym tygodniu przeniesiemy się w magiczny świat muzyki spróbujemy pojęcia muzyczne, poznać instrumenty i wesoło bawić się z muzyką - zapraszamy:
- Wprowadzenie nowej linii graficznej. (karta pracy 1)
- Poczytaj mi mamo: słuchanie opowiadania M. Orłoń „Zbuntowana Orkiestra” (karta - zał. 2)
Rozmowa na temat treści opowiadania - rozumienie treści, zapamiętanie nazw instrumentów, poznawanie pojęć związanych z muzyką, ocena zachowania bohaterów opowiadania, zabawy słownikowe z wykorzystaniem pojęć muzycznych z utworu. Przykładowe pytania:
- Jakie instrumenty występowały w utworze?
- Co robi dyrygent? Do czego służy batuta?
- Czy instrumenty postąpiły dobrze?
- Spróbuj wyjaśnić zaznaczone w tekście pojęcia (wyrazy te można wykorzystać do głoskowania, próbny pisania itp.)
- Zabawa ruchowa „Jestem muzykantem konszabelantem”- naśladowanie ruchem i głosem gry na wybranym instrumencie. Propozycja zabawy muzycznej na YouTube:
- Zabawy muzyczno - ruchowe:
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0 Jestem Muzykantem Bartłomiej Abramowicz
- „Na czym gram” - dziecko naśladuje grę na wybranym instrumencie, rodzic odgaduje i na przemian
- „Pokój pełen dźwięków” - dziecko otrzymuje patyczek, ołówek i szuka różnych źródeł dźwięków np. podłoga , kaloryfer, o siebie , o powierzchnię plastikową itp.(może określać rodzaj dźwięku – głuchy, twardy, głośny, cichy itp.)
- „Dyrygent” - włączmy dowolną muzykę dziecko dyryguje do rytmu: szybko, wolno
- „Słuchaj uważnie” - prowadzący uderza w dłonie kilka razy, dziecko liczy i podaje ilość słyszanych dźwięków lub wybiera obrazek z liczbą głosek lub sylab wystukanych
- „Taniec z chustką lub apaszką” - improwizacja ruchowa do dowolnie wybranej muzyki – inwencja twórczo - ruchowa)
- Dźwięki i odgłosy- instrumenty muzyczne na kanale YouTube dźwięki i odgłosy - instrumenty muzyczne do wyboru:
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
https://www.youtube.com/watch?v=uBBsGM-SmnQ
- DLA CHĘTNYCH ZADANIA DODATKOWE - karty pracy do wyboru:
- Ćwiczenia w liczeniu: pokoloruj tyle ile … (karta pracy nr 3)
- Rysuj po śladach instrumenty. Nazwij każdy z nich. (karta pracy nr 4)
- Jeśli potrafisz to pisz literę H (karta pracy nr 5)