POMYSŁY ZABAW I ZAJĘĆ
- ĆWICZENIE ORTOFONICZNE – naśladowanie głosów i odgłosów. Dziecko wyraźnie powtarza fu,fu,fu Jedzie pociąg – fu, fu , fu,
Trąbi trąbka – tru, tu, tu,
A bębenek – bum, bum, bum,
Na to żabki – kum, kum, kum,
Konik człapie – człap, człap, człap,
Woda z kranu – kap, kap, kap,
Mucha bzyczy - bzy, bzy, bzy…
A wąż syczy - syy, syy, syy
Baran beczy – bee, bee, bee…
A owieczki – mee, mee, mee…
- ZABAWY SŁOWNE:
- Czy wiesz jak nazywają się osoby grające na tych instrumentach?:
na fortepianie (pianista), na trąbce (trębacz), na flecie (flecista), na gitarze (gitarzysta), na skrzypcach – skrzypek itd.
- Rozwiąż te zagadki:
Okrągły, brzuchaty, wśród instrumentów leży.
Zależy mu na tym, by w niego uderzyć. (bębenek)
Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)
Zrobione są z drewna, cztery struny mają.
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem to pięknie zagrają. (skrzypce)
Duża albo mała, jak u słonia zwie się.
Gdy zaczynasz w nią dmuchać melodia się niesie.(trąbka)
- Prawda czy fałsz – rozwijanie logicznego myślenia. Dorosły mówi zdanie, a dziecko stwierdza czy to: prawda lub fałsz.
Bębenek to okrągły instrument. (prawda)
Dyrygent to człowiek grający na trąbce. (fałsz)
Gitara to instrument strunowy. (prawda)
Fortepian to mały instrument muzyczny. (fałsz)
W zabawie można wykorzystywać nazwy przedmiotów lub zjawiska z otaczającego świata np. kot szczeka, deszcz pada do góry, źrebak to dziecko krowy, itd.
- ZABAWY MANIPULACYJNE:
- Jak zrobić instrument z czegoś, co mamy w domu możecie zobaczyć na kanale YouTube:
#Kopernikwdomu - Jak wykonać instrumenty z niczego
- ZABAWY RUCHOWE:
- „Wirujące koło” – chód po obwodzie koła przy akompaniamencie instrumentu zrobionego samodzielnie. Dziecko porusza się w rytmie granym przez rodzica – marsz, podskoki, chód na palcach. Na mocne uderzenie w instrument dzieci zmieniają kierunek ruchu.
- ,,Popisy akrobatyczne”- rozwijające inteligencję ruchowo – wizualno – przestrzenną. Co należy zrobić: zachęć dziecko, by starało się utrzymać równowagę, przenosząc różne przedmioty z jednej części domu (lub ogrodu) do drugiej. Dziecko może próbować utrzymać piórko, książkę lub pudełko kart na dłoni, na głowie. Zaproponuj dziecku, by spacerowało szybkim krokiem z książką na głowie lub leżało na plecach z nogą uniesioną w górę i starało się utrzymać różnorodne przedmioty na stopie.
- DLA CHĘTNYCH:
- Zabawy z literami, kojarzenie litery z głoską – świetna zabawa na stronie:
- Ćwiczenie spostrzegawczości (karta - zał. 1)
- Ukryty obrazek (karta - zał. 2)
- Polecamy stronę https://www.polskieradio.pl/18/7073 - bajki do posłuchania – może przed snem zamiast telewizji?
- PRZYPOMINAMY:
- Rodzice - od czwartku jest OBOWIĄZEK ZASŁANIANIA UST I NOSA (noszenia maseczek). Warto porozmawiać z dziećmi na ten temat i uwrażliwić na zasady higieny i bezpieczeństwa.
- Dzieci - pomagamy rodzicom w dbaniu o porządek w domu – w swoim pokoju (i nie tylko): sprzątamy zabawki, wycieramy kurze, odkurzamy itp. Pokaż rodzicom, że jesteś Starszakiem!
BAWIMY SIĘ:
- przy rymowankach, które poznaliśmy w tym tygodniu.
- przy piosence „Jestem muzykantem konszabelantem”- naśladowanie ruchem i głosem gry na wybranym instrumencie. Propozycja zabawy muzycznej na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0 Jestem Muzykantem Bartłomiej Abramowicz
ŻYCZYMY WSZYSTKIM MIŁEGO I SPOKOJNEGO WEEKENDU!