4 – latki

Dzisiaj jest piątek, a więc ostatni dzień naszych zajęć o ochronie przyrody. Mamy nadzieję, że przez ten tydzień dowiedzieliście się dużo ciekawych rzeczy o tym jak dbać o naszą planetę. A dziś kolejna propozycja, zapraszamy.

  • Wysłuchanie wiersza G.Koby „Rzeczka”

Była sobie książeczka,

a w tej książeczce płynęła rzeczka.

Taka malutka, srebrzysta biała,

aż tu nagle oniemiała.

Stanęły nad brzegiem

dzieci niegrzeczne

i zabrudziły całą rzeczkę.

Powrzucały wszystko, co miały

i do kąpieli się rozebrały.

A rzeczka na to:

-Nie lubię bardzo

gdy ktoś mnie zaśmieca!

Wszystkim takim

wymierzam karę

i kąpać się im

nie pozwalam wcale!

Kiedy dzieci to usłyszały

nagle wszystkie posmutniały.

-Nie będziemy już więcej

wrzucać śmieci!

Zaczniemy ostrzegać

niegrzeczne dzieci!

Jutro nad twoim brzegiem

tabliczkę postawimy:

BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY

I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!!

 

  • Rozmowa na temat treści wiersza

- kto przyszedł nad rzekę;

- co zrobiły dzieci;

- co powiedziała rzeka;

- co dzieci obiecały rzece;

- jak dzieci mogą dbać o środowisko;

- co należy robić ze śmieciami takimi jak: papiery, butelki itp.?

- dlaczego należy dbać o nasze środowisko?

 

  • A teraz obejrzyjcie film edukacyjny o zanieczyszczonej rzece i porozmawiajcie –

co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości), dlaczego musimy o nią dbać? -

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y&ab_channel=Raindrop%2Cbajkiprzygodawody

  • Na dzisiejszych zajęciach staniemy się naukowcami, badaczami odkrywającymi

niezwykłe rzeczy. Wykonamy eksperyment z wodą i dowiemy się co może zagrażać naszym rzekom, jeziorom i jak temu zapobiec.

 

- Na środku stoją pojemniki z czystą, przeźroczystą wodą. Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wsypują lub wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, żwir, farba, bibuła, papiery po cukierkach). Obserwują co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski. Następnie nauczyciel wkłada do pojemników roślinę (liście kapusty pekińskiej). Dzieci przez najbliższy dzień obserwują co stanie się z rośliną pod wpływem działania szkodliwych substancji.

(wniosek: nawet bardzo mała ilość wsypanych detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia bardzo szybko rozprzestrzeniają się po całej powierzchni i zatruwają życie mieszkańcom wód).

 

- Tłumaczymy dziecku, że woda z rzek, żeby nadawała się do picia musi być oczyszczona w specjalnych oczyszczalniach. I my dzisiaj zrobimy taką oczyszczalnię

Do szklanki wkładamy filtr do kawy (może być chusteczka higieniczna). Wsypujemy do niego piasek, a na to kładziemy watę. Dziecko wlewa herbatę z fusami i obserwuje przebieg doświadczenia.

- filmik pomocniczy - https://www.youtube.com/watch?v=O7Mce6_ahw&ab_channel=CentrumNaukiKopernik

 

  • A tu inne propozycje doświadczenia z wodą

- https://www.youtube.com/watch?v=Wz86NJsqeA4&ab_channel=NaukaJestFajna%21

- https://www.youtube.com/watch?v=tMlPg1blSUo&ab_channel=NaukaJestFajna%21

 

  • Strażnicy wody” - Zadaniem dziecka jest narysowanie, pokolorowanie i wycięcie

kropelki wody, a następnie przyklejenie jej na papierową opaskę. W tym momencie dziecko staje się „strażnikiem wody” i ma za zadanie nie tylko troszczyć się o wodę, ale także przekazywać innym zdobytą wiedzę na temat wody i potrzeby dbania o czystość naszych wód.

 

  • A na koniec z opaskami na głowie poprowadźcie kropelkę wody do kranu – labirynt – zał.1

 POBIERZ ZAŁĄCZNIK 1