4 – latki
Dzisiaj jest piątek, a więc ostatni dzień naszych zajęć o ochronie przyrody. Mamy nadzieję, że przez ten tydzień dowiedzieliście się dużo ciekawych rzeczy o tym jak dbać o naszą planetę. A dziś kolejna propozycja, zapraszamy.
-
Wysłuchanie wiersza G.Koby „Rzeczka”
Była sobie książeczka,
a w tej książeczce płynęła rzeczka.
Taka malutka, srebrzysta biała,
aż tu nagle oniemiała.
Stanęły nad brzegiem
dzieci niegrzeczne
i zabrudziły całą rzeczkę.
Powrzucały wszystko, co miały
i do kąpieli się rozebrały.
A rzeczka na to:
-Nie lubię bardzo
gdy ktoś mnie zaśmieca!
Wszystkim takim
wymierzam karę
i kąpać się im
nie pozwalam wcale!
Kiedy dzieci to usłyszały
nagle wszystkie posmutniały.
-Nie będziemy już więcej
wrzucać śmieci!
Zaczniemy ostrzegać
niegrzeczne dzieci!
Jutro nad twoim brzegiem
tabliczkę postawimy:
BĄDŹ PRZYJACIELEM PRZYRODY
I NIE ZAŚMIECAJ WODY!!!
-
Rozmowa na temat treści wiersza
- kto przyszedł nad rzekę;
- co zrobiły dzieci;
- co powiedziała rzeka;
- co dzieci obiecały rzece;
- jak dzieci mogą dbać o środowisko;
- co należy robić ze śmieciami takimi jak: papiery, butelki itp.?
- dlaczego należy dbać o nasze środowisko?
-
A teraz obejrzyjcie film edukacyjny o zanieczyszczonej rzece i porozmawiajcie –
co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości), dlaczego musimy o nią dbać? -
https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y&ab_channel=Raindrop%2Cbajkiprzygodawody
-
Na dzisiejszych zajęciach staniemy się naukowcami, badaczami odkrywającymi
niezwykłe rzeczy. Wykonamy eksperyment z wodą i dowiemy się co może zagrażać naszym rzekom, jeziorom i jak temu zapobiec.
- Na środku stoją pojemniki z czystą, przeźroczystą wodą. Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wsypują lub wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, żwir, farba, bibuła, papiery po cukierkach). Obserwują co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski. Następnie nauczyciel wkłada do pojemników roślinę (liście kapusty pekińskiej). Dzieci przez najbliższy dzień obserwują co stanie się z rośliną pod wpływem działania szkodliwych substancji.
(wniosek: nawet bardzo mała ilość wsypanych detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia bardzo szybko rozprzestrzeniają się po całej powierzchni i zatruwają życie mieszkańcom wód).
- Tłumaczymy dziecku, że woda z rzek, żeby nadawała się do picia musi być oczyszczona w specjalnych oczyszczalniach. I my dzisiaj zrobimy taką oczyszczalnię
Do szklanki wkładamy filtr do kawy (może być chusteczka higieniczna). Wsypujemy do niego piasek, a na to kładziemy watę. Dziecko wlewa herbatę z fusami i obserwuje przebieg doświadczenia.
- filmik pomocniczy - https://www.youtube.com/watch?v=O7Mce6_ahw&ab_channel=CentrumNaukiKopernik
-
A tu inne propozycje doświadczenia z wodą
- https://www.youtube.com/watch?v=Wz86NJsqeA4&ab_channel=NaukaJestFajna%21
- https://www.youtube.com/watch?v=tMlPg1blSUo&ab_channel=NaukaJestFajna%21
-
„Strażnicy wody” - Zadaniem dziecka jest narysowanie, pokolorowanie i wycięcie
kropelki wody, a następnie przyklejenie jej na papierową opaskę. W tym momencie dziecko staje się „strażnikiem wody” i ma za zadanie nie tylko troszczyć się o wodę, ale także przekazywać innym zdobytą wiedzę na temat wody i potrzeby dbania o czystość naszych wód.
-
A na koniec z opaskami na głowie poprowadźcie kropelkę wody do kranu – labirynt – zał.1