Temat dnia: „Pisankowe rytmy”.
Grupa wiekowa: 4-latki
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych i pląsach,
- kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zabawy,
- kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów w muzyce,
- rozwijanie ekspresji plastycznej.
Przebieg zajęć:
Wielkanocne jajko
Podczas akompaniamentu dzieci przekazują sobie pisankę z ręki do ręki. Na przerwę w muzyce dziecko, które trzyma pisankę rozwiązuje zagadkę słowną związaną z Wielkanocą.
- Po każdej nocy nadchodzi ranek. Po łące biega cukrowy…
- Deszczyk wiosenny pada z chmurki. Te jajka zniosły dla nas…
- Wiosną na trawie rosną sasanki. W koszyku leżą barwne…
- Tata powiedział: Wielkanoc się zaczyna. Do stołu siada cała…
Wielkanocna niespodzianka – ilustracja ruchowa wiersza P. Siewiera – Kozłowskiej
W gniazdku jajko raz leżało ( dzieci leżą na dywanie, zwijają się w kulkę), które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała (dzieci wychylają głowę, obracają ją na boki), małym oczkiem zamrugała (mrugają oczami).
Na niej dziobek też malutki (usta zwijają w dziubek), co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dzieci rozprostowują nogi), każda nóżka ma pazurki (poruszają palcami stóp).
Jeszcze tylko ogon mały (pokazywanie rękami ogona).
Oto kurczak doskonały (dzieci wstają i prezentują wygląd kurczaka wskazując na siebie).
Jajko i kurczak – zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się swobodnie po dywanie. Na pauzę w muzyce reagują na polecenie nauczyciela przyjmując określoną postawę ciała np.; jajko – kładą się na podłodze, zwijają ciało w kulkę i turlają się z boku na bok; kurczak – układają ramiona w skrzydełka i poruszają się po dywanie drobnymi kroczkami.
Przygotowujemy pisanki – zabawa muzyczno – ruchowa wg. B. Strauss.
Dzieci siadają w kole. Otrzymują kolorowe kartki. W rytm muzyki:
- ugniatają kartkę papieru w dłoni/dłoniach,
- przekładają pisankę z ręki do ręki,
- wykonują określone ruchy do muzyki,
Pisankowe rytmy – zabawa rytmiczna.
Dzieci trzymają pisankę w dłoni (z poprzedniego ćwiczenia). Wystukują określony rytm uderzając papierową pisanką o podłogę.
Wielkanocne pisanki – zabawa konstrukcyjna.
Dzieci siadają w kole. Przed sobą układają szarfę w kształt pisanki. Następnie ozdabiają jajko dostępnymi materiałami plastycznymi według swojego pomysłu (kolorowe druciki, patyczki po lodach, sznurówki, plastikowe nakrętki, guziki itd.).
Zabawa pt. MÓJ KOSZYCZEK WIELKANOCNY. Poszerzanie wiadomości o tradycjach zwyczajach wielkanocnych; wprowadzenie nastroju oczekiwania i wywoływanie radości z powodu zbliżających się świąt. Zapoznanie z symbolami wielkanocnymi.
Stawiamy na środku koszyk, a obok niego kładziemy różne rzeczy (chleb, pisanka, baranek, zajączek, wędlina, babka, sól, chrzan) oraz piłka, klocek, bombka, gwiazdka itp.
Ze zwyczajami wielkanocnymi związane jest święcenie potraw, w Wielką Sobotę idziemy z koszyczkiem do kościoła, w którym znajdują się różne rzeczy. Ale czy wszystko to powinno być w wielkanocnym koszyku? Pomóżcie mi. Dzieci wybierają i wkładają do koszyczka tylko te, które związane są ze Świętami Wielkanocnymi.
Posłuchajcie, co znaczą te symbole:
CHLEB: W tradycji chrześcijańskiej jest najważniejszym z symboli, ponieważ przedstawia ciało Pana Jezusa. Chleb zawsze gwarantował pomyślność i dobrobyt.
JAJKO: Symbol nowego, odradzającego się życia i zwycięstwa życia nad śmiercią. Przypomina nam, że Pan Jezus zmartwychwstał.
BARANEK: Baranek to Pan Jezus, który oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
WĘDLINA: Jej obecność w koszyku miała zapewnić zdrowie. Była symbolem dostatku.
SÓL: Uznawano ją za symbol oczyszczenia z grzechów. Poświęcona miała chronić przed złem, zepsuciem.
CHRZAN: Symbolizuje siłę fizyczną.
CIASTO: Symbolizowało umiejętności i doskonałość.
BUKSZPAN: Ze względu na zielone liście, które długo zachowują świeżość po ścięciu, bukszpan stał się symbolem wieczności i nieustannego odradzania się natury. Oznaczawiarę w nieskończoność życia i nadzieję na zmartwychwstanie.