Propozycje zabaw dla 4 – latków

Temat: Wesołe i smutne krople wody.

Cele ogólne 

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan wody, zrozumienie, że czysta woda to zdrowie; uświadomienie możliwości „uzdatniania wody”, poszerzenie doświadczeń, ukazujących pozytywną rolę człowieka w oczyszczaniu, usprawnianie zmysłu dotyku, uwrażliwianie dzieci na delikatne dotknięcia; doskonalenie kontroli ruchów.

1.Wprowadzenie do tematu, rozmowa

Prosimy, aby dzieci usiadły w kole. Następnie pokazujemy dzieciom wodę w szklance - czystą i brudną .

Jaka jest woda w tej szklance? A jaka w tej ?

Nauczycielka pije wodę i za chwilę udaje, że boli ją brzucha:

Jak myślicie czy ta woda może być przyczyną mojego złego samopoczucia?

Jak myślicie, czy ta woda brudna jest wesoła? Czy smutna?

Dzieci przyglądają się wodzie i wskazują  odpowiednio, która woda jest brudna.

N. Brudna woda nie jest zdrowa i może być przyczyną złego samopoczucia.

Woda brudna jest smutna, a czysta wesoła.

2. Doświadczenia z wodą.

Nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, gdzie przygotowane są słoiki  z brudną wodą. Każde dziecko ma za zadanie oczyścić wodę.

Dzieci oczyszczają wodę, przelewają wodę do słoików z gaza i filtrem.

Formułowanie wniosku - nauczyciel naprowadza dzieci pytaniami do sformułowania wniosku: Aby woda była czysta należy ją oczyścić.

3. Morze spokoju– Nauczycielka ustawia naczynie z woda w kręgu. Obserwujemy, w jaki sposób woda się uspokaja. Zachęcam dzieci by, stopniowouspakajały się, podobnie jak woda.

N. prosi, aby każde dziecko podało wodę w miseczce tak, aby jak najmniej się kołysała woda.

4.. Dotknięcie  kropli wody. wg M. Montessori.

Dzieci siadają w kole zamkniętymi oczami. Nauczyciel podchodzi do każdego dziecka i puszcza kroplę wody na ręce, albo na policzek i wtedy dzieci mogą otworzyć oczy.

5. Zakończenie:  Dzieci zatrzymują w nagrodę krople wody i słuchają wierszyka.

Rozmowa z kroplą wody

-Jestem kropla, bardzo potrzebna kropla wody.

-Komu?

-Ludziom

-Do czego?

-Do picia, mycia i gotowania, zmywania naczyń i sprzątania.

-Skąd pochodzisz kropelko?

-Z rzeki

-OJ, to nie jesteś czysta, bo do rzeki wpływają ścieki.

-W goście brudna nie przychodzę . Piorą mnie do czysta w drodze.

- Jak odbywasz drogę?

-Przez różne sita, filtry i rury płynę coraz bardziej czysta o dziwo do góry.

-Twoja czystość warta pochwały

-Moja?- to wielu ludzi trud niebywały, by do picia, do prania, do mycia, dla was  i dla ludzi wszystkich nie zabrakło nigdy w kranach wody czystej.