1. latki

 

  • Swobodną rozmową na temat świata, w którym żyjemy i odpadów, jakie nas otaczają.

Na podłodze rozrzucamy odpady (gazety, plastiki, szkło itp.) - przypomnienie wiadomości dotyczących segregacji śmieci – Dziecko segreguje śmieci do odpowiednich pojemników (wycięte koła z papieru w odpowiednich kolorach – dziecko może pokolorować koła)

 

  • Zabawa z balonem- sprawdzanie czy powietrze istnieje. Dziecko nadmuchuje balon.

Rodzic w tym czasie mówi, że powietrze naprawdę istnieje i że bez powietrza nie moglibyśmy żyć. Wykonanie wdechu nosem, wypuszczanie ustami z jednoczesnym wypuszczeniem powietrza z balona.

 

  • Rodzic bierze papier, folie, nakrętki i wkłada je do jednego pojemnika /słoika. Pyta

dziecko: Czy można spalić te śmieci? Jak myślisz? Co dzieje się z powietrzem gdybyśmy spalili te śmieci?

  • Zapoznanie dzieci z pojęciem smog – co to jest smog?

Smogiem nazywa się zanieczyszczone powietrze, które podobnie jak mgła jest niżej od chmur. Zanieczyszczone powietrze powstaje między innymi z procesu spalania (np. śmieci, w piecach, papierosów, z rur wydechowych pojazdów, kominów, ognisk, itd.).

Czytanie, wraz z dzieckiem historyjki o smogu – rodzic czyta tekst, dziecko obrazek – zał.1

 

  • Zadajemy dziecku pytania:

- czym oddycha człowiek?

- czy powietrze jest zawsze czyste i zdrowe?

- kiedy powietrze jest najbardziej zanieczyszczone?

- jakie są przyczyny zanieczyszczenie powietrza?

- jakie są konsekwencje zanieczyszczenia powietrza?

- Czy dym z komina może być zdrowy?

- Czy palenie papierosów jest zdrowe?

- Czy dym z komina można porównać do dymu z papierosów?

- Czy można spalać butelki plastikowe i inne odpady?

- Jakie mogą być objawy wpływu zanieczyszczonego powietrza

na nasze zdrowie?

- Komu oprócz ludzi jeszcze szkodzi brudne powietrze?

  • Zapraszamy do eksperymentu – Jak powstaje smog i zanieczyszczone powietrze

- http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/ekologia/smog/smog.html

- https://tuptuptup.org.pl/eksperyment-zanieczyszczenie-powietrza/

- możemy także podpalić papier w słoiku lub innym naczyniu tworząc dym – pamiętając o bezpieczeństwie i o tym, że dziecko nie podpala samo papieru. Następnie suszarką rozdmuchujemy powstały dym. Tłumaczymy dziecku, że wiatr rozpędza smog i rozdmuchuje wydobywające się dymy z kominów.

  • Na koniec zapraszamy do zabawy w „Butelkowe kręgle” - Kręgle (butelki po

napojach, wodzie itp.) ustawiamy na podłodze w kształcie trójkąta. Piłką dziecko stara się strącić jak najwięcej kręgli. Jeśli będzie więcej graczy można zapisywać punkty i wyłonić zwycięzcę.

POBIERZ ZAŁĄCZNIK