Grupa 4 latki
Temat dnia ,,Nie niszczymy roślin”
1.Wprowadzenie do tematu - rozwiązywanie zagadek, rodzic czyta zagadkę, dziecko odgaduje podając nazwę rośliny (można również wydrukować ilustracje przedstawiające dane kwiaty i poprosić, aby dziecko wskazało prawidłowy obrazek)
„Białe dzbanuszki
Spod śniegu wystają,
wszystkim na wiosnę
Pięknie się kłaniają”. - przebiśnieg
„W pierwsze dni wiosny
przez śnieg się przebiją
fioletowe lub żółte
płatki swe wychylą”. - krokus
,, Co to za kwiat?
Niebieskim oczkiem patrzy na świat.
Rośnie nad wodą w rowie,
no, kto na to pytanie odpowie” - niezapominajka
2.Rozmowa na temat ochrony kwiatów
Rodzic pyta dziecko:
-
Czy możemy zrywać wszystkie kwiaty?
-
Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?
-
Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć? (Rodzic wyjaśnia, że są kwiaty, których jest bardzo mało, i grozi im wyginięcie. (Pokazuje zdjęcie kwiatów chronionych). Są pod ochroną, to znaczy, że ich zrywanie grozi karą.
-
Dlaczego, gdy widzisz poza ogrodem kwiaty, których nie znasz, to nie zrywasz ich? Oglądasz je i wąchasz
3.Słuchanie wiersza M. Konarskiej „Czy Agata kocha się w kwiatach?”
Agata:
Jestem sobie Agatka,
bardzo kocham się w kwiatkach.
Gdzie tylko zakwitnie kwiatuszek,
ja go zerwać muszę.
Zerwę, co tylko spotkam.
O, tu... krokus, tu... stokrotka.
Tu jest... fiołek, tu... sasanka,
zerwę, wplotę je do wianka.
Tu... konwalia, tu... zawilec,
zerwę, będę miała tyle.
Och, wiewiórka?
Wiewióreczka hop-sa-sa
po lesie sobie hasa.
Posuwiście i gładko
poskacz ze mną, Agatko.
Agatka:
Hop-sa-sa dookoła,
przeszkadzają mi zioła.
Bucha ten wieniec na trawę,
z wiewióreczką się pobawię.
Razem:
Hop- wiewióreczką, hyc- z Agatką,
hop-sa-sa z prawa, z lewą,
słonko świeci, szumią drzewa.
Wróżka:
Jestem leśna wróżka,
wędruję po leśnych dróżkach.
Mam włosy z leśnych porostów
i las kocham po prostu.
Hej! A któż to w lesie zerwał i rzucił kwiaty?
Czy wiecie, czyja to sprawka?
Dzieci:
Agaty!
A to się popisała.
Przyszła do lasu
i połamała kwiaty.
Czy można pochwalić te czyny Agaty?
Nie!
Wróżka
Kto powie, czy Agata naprawdę kocha się w kwiatach?
Dzieci:
Nie…
Wróżka:
Bo ja myślę, że to wielka roślin niszczycielka
Może ktoś włoży te kwiaty do wody?
Dzieci:
My je weźmiemy do kącika przyrody!
Po wysłuchaniu rodzic zadaje dziecku pytania:
- Czy Agata naprawdę kocha się w kwiatach?
- Czy z kwiatami i roślinami postępuje się tak jak robiła Agata?
4.Zabawa- Pokaż takie sam - Rodzic przygotowuje papierowe kwiaty (mogą to być też np. klocki), po dwa takie same. Daje dziecku po jednym z każdej pary. Pozostałe kwiaty(klocki) rozkłada w różnych miejscach w pokoju. Zadaniem dziecka jest odnalezienie takiego samego kwiatka(klocka), jak ten, który otrzymało.
5.Zabawa muzyczno-ruchowa „Taniec kwiatów” Dziecko – kwiat przykuca na dywanie- łące, kiedy rodzic- słoneczko dotyka je dziecko wstaje i tańczy do melodii https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Zabawę powtarzamy kilka razy.
6.Kolorowy obrazek Zadaniem dziecka jest pokolorowanie obrazka. (zał 1)