Grupa 4-latki
Temat dnia ,,Nasza przyroda”
1.Słuchanie wiersza A. Widzowskiej ,,Przyjaciele przyrody”
My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
2.Pytania do wiersza
− O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?
− Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?
− Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?
− Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
− Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?
− Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?
− Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?
3.Zabawa słowna ,,Skojarzenia” - rodzic mówi pierwsze słowo ,,Przyroda”, a dziecko podaje jak najwięcej słów, które się z nim kojarzą
4. Zabawa ruchowa ,,Przeprawa przez wodę” - na podłodze układamy wycięte z papieru koła, w odległości jednego kroku od dziecka. Umawiamy się z dzieckiem, że są to kamienie. Zadaniem dziecka jest przejść po kamieniach tak aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie
5. Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Drzewo na wietrze.” Dziecko – drzewo – staje w lekkim rozkroku i słucha muzyki. Kiedy nagranie jest ciche, delikatnie porusza wzniesionymi do góry rękami, naśladując głosem szum liści na drzewie. Kiedy melodia staje się coraz głośniejsza, dziecko porusza mocniej rękami i głośniej szumi.
6. Praca plastyczna Mój wymarzony las. - Dziecko maluje swój wymarzony las (bez śmieci, ze zwierzętami), według własnego pomysłu, używając różnych technik plastycznych.