Grupa 4-latki

Temat dnia ,,Nasza przyroda”

1.Słuchanie wiersza A. Widzowskiej ,,Przyjaciele przyrody”

My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli

wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wodę,

kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.

To źle marnować wodę w kąpieli

od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie?

Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,

fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!

Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.

W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko,

pożar wywołam i spalę wszystko!

Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,

że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki,

osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,

wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie,

to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,

niech się kolcami jeża pokłuje!

2.Pytania do wiersza

O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?

Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?

Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?

Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?

Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?

Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?

Co powinno spotkać osobę, która niszczy i truje przyrodę?

3.Zabawa słowna ,,Skojarzenia” - rodzic mówi pierwsze słowo ,,Przyroda”, a dziecko podaje jak najwięcej słów, które się z nim kojarzą

4. Zabawa ruchowa ,,Przeprawa przez wodę” - na podłodze układamy wycięte z papieru koła, w odległości jednego kroku od dziecka. Umawiamy się z dzieckiem, że są to kamienie. Zadaniem dziecka jest przejść po kamieniach tak aby nie wpaść do wody – nie stanąć na dywanie

5. Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Drzewo na wietrze.” Dziecko – drzewo – staje w lekkim rozkroku i słucha muzyki. Kiedy nagranie jest ciche, delikatnie porusza wzniesionymi do góry rękami, naśladując głosem szum liści na drzewie. Kiedy melodia staje się coraz głośniejsza, dziecko porusza mocniej rękami i głośniej szumi.

6. Praca plastyczna Mój wymarzony las. - Dziecko maluje swój wymarzony las (bez śmieci, ze zwierzętami), według własnego pomysłu, używając różnych technik plastycznych.