Witamy po weekendzie. W tym tygodniu dalej będziemy dbać o naszą planetę

  • Na początek zrobimy „Kolorowe grzechotki” z recyklingu – przypomnijmy sobie co to jest recykling - powtórne wykorzystywanie odpadów w celu wytworzenia nowego produktu.

Potrzebne nam będą:

plastikowe zakręcane butelki po sokach, pudełka po kremach, puszki po napojach, pojemniki z jajek niespodzianek, materiał sypki: groch, popcorn, fasola, ryż, kasza, żwir, makaron, małe kamyki, papier samoprzylepny.

Oto kilka propozycji wykonania grzechotki:

- https://www.youtube.com/watch?v=j_f4TJcsXHo&ab_channel=DydaktykaMuzyka

grzechotka z pojemnika po jogurcie

- https://www.youtube.com/watch?v=1WjnBmAhON8&ab_channel=SMARTHANDMODEL – grzechotka z pojemnika po „Kinder jajk

  • Jak już mamy grzechotki to przypomnimy sobie piosenkę „Ziemia to wyspa zielona” i

spróbujemy wystukiwać naszymi instrumentami jej rytm

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA&ab_channel=martakos

 

I. Nie warto mieszkać na Marsie,

Nie warto mieszkać na Wenus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

Powtarzam to każdemu.

 

Ref.: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona,

Wśród innych dalekich planet.

To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,

Więc musi być bardzo zadbany.

 

II. Chcę poznać życie delfinów

I wiedzieć co piszczy w trawie.

Zachwycać się lotem motyla

I z kotem móc się bawić

 

III. Posadźmy kwiatów tysiące.

Posadźmy krzewy i drzewa,

Niech z nieba uśmiecha się słońce,

Pozwólmy ptakom śpiewać.

 

  • Wart porozmawiać z dzieckiem na temat piosenki - Ziemia to planeta, na której

mieszkamy, jest bardzo piękna, rośnie na niej wiele pięknych roślin, mieszkają również wspaniałe zwierzęta. Dlatego musimy o nią wspólnie dbać!

 

  • Następnie zapraszamy na zagadki muzyczne z wykorzystaniem naszych grzechotek.

- Ile dźwięków słyszysz? – jedna osoba uderza grzechotką, druga musi policzyć, ile usłyszało dźwięków

- Wystukiwanie podanego rytm grzechotkami – rodzic podaje łatwy rytm a dziecko go powtarza.

- Ćwiczenia na zmianę tempa w muzyce, np. „Wolniej – szybciej” - rodzic wystukuje na grzechotkach rytm a zadaniem dziecka jest poruszanie się wolno lub szybko w zależności jaki rytm usłyszało

- Gramy na grzechotkach zmieniając dynamikę - głośno, cicho - dziecko przy głośnej dynamice maszeruje a pryz cichej kładzie się na podłogę i udaje, że śpi.

- Zgadnij jaki to odgłos? - wraz z dzieckiem przygotowujemy kilka przedmiotów z różnego materiału (butelki, kubeczki plastikowe, foliowe woreczki, papier lub gazetę, drewniane, plastikowe klocki). Dziecko ogląda przedmioty, przysłuchuje się odgłosom które wydają np. uderzamy drewnianym klockiem o drugi klocek, zgniatamy plastikową butelkę itp. Prosimy dziecko, aby odwróciło się. Zadaniem rodzica jest zaprezentowanie odgłosów jakie wydają wybrane przedmioty-dziecko odgaduje jaki to odgłos np. plastikowy kubek, drewniane klocki, kartka papieru

- W grzechotkach, które zrobiliśmy, w środku umieszczone zostały różne materiały: kasza, groch, makaron, bułka tarta, pocięte na kawałki (oczywiście przez dziecko) słomki, małe kamyczki i muszelki z plaży, połamany na kawałki makaron spaghetti. Zadaniem domowników jest odgadnąć na podstawie brzmienia co jest w każdej grzechotce.

- Inną odmianą zabawy może być memory dźwiękowe -

https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/dzwiekowe-memory.html

 

  • Na koniec dzisiejszych zabaw zapraszamy do wykonania pracy plastycznej „Ziemia to wyspa zielona”

https://www.youtube.com/watch?v=4jSQGWMZL74&t=1s&ab_channel=IHeartCraftyThings