Witamy po weekendzie. W tym tygodniu dalej będziemy dbać o naszą planetę
-
Na początek zrobimy „Kolorowe grzechotki” z recyklingu – przypomnijmy sobie co to jest recykling - powtórne wykorzystywanie odpadów w celu wytworzenia nowego produktu.
Potrzebne nam będą:
plastikowe zakręcane butelki po sokach, pudełka po kremach, puszki po napojach, pojemniki z jajek niespodzianek, materiał sypki: groch, popcorn, fasola, ryż, kasza, żwir, makaron, małe kamyki, papier samoprzylepny.
Oto kilka propozycji wykonania grzechotki:
- https://www.youtube.com/watch?v=j_f4TJcsXHo&ab_channel=DydaktykaMuzyka
– grzechotka z pojemnika po jogurcie
- https://www.youtube.com/watch?v=1WjnBmAhON8&ab_channel=SMARTHANDMODEL – grzechotka z pojemnika po „Kinder jajk
-
Jak już mamy grzechotki to przypomnimy sobie piosenkę „Ziemia to wyspa zielona” i
spróbujemy wystukiwać naszymi instrumentami jej rytm
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA&ab_channel=martakos
I. Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.
Ref.: Bo Ziemia to wyspa, to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.
II. Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić
III. Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa,
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.
-
Wart porozmawiać z dzieckiem na temat piosenki - Ziemia to planeta, na której
mieszkamy, jest bardzo piękna, rośnie na niej wiele pięknych roślin, mieszkają również wspaniałe zwierzęta. Dlatego musimy o nią wspólnie dbać!
-
Następnie zapraszamy na zagadki muzyczne z wykorzystaniem naszych grzechotek.
- Ile dźwięków słyszysz? – jedna osoba uderza grzechotką, druga musi policzyć, ile usłyszało dźwięków
- Wystukiwanie podanego rytm grzechotkami – rodzic podaje łatwy rytm a dziecko go powtarza.
- Ćwiczenia na zmianę tempa w muzyce, np. „Wolniej – szybciej” - rodzic wystukuje na grzechotkach rytm a zadaniem dziecka jest poruszanie się wolno lub szybko w zależności jaki rytm usłyszało
- Gramy na grzechotkach zmieniając dynamikę - głośno, cicho - dziecko przy głośnej dynamice maszeruje a pryz cichej kładzie się na podłogę i udaje, że śpi.
- Zgadnij jaki to odgłos? - wraz z dzieckiem przygotowujemy kilka przedmiotów z różnego materiału (butelki, kubeczki plastikowe, foliowe woreczki, papier lub gazetę, drewniane, plastikowe klocki). Dziecko ogląda przedmioty, przysłuchuje się odgłosom które wydają np. uderzamy drewnianym klockiem o drugi klocek, zgniatamy plastikową butelkę itp. Prosimy dziecko, aby odwróciło się. Zadaniem rodzica jest zaprezentowanie odgłosów jakie wydają wybrane przedmioty-dziecko odgaduje jaki to odgłos np. plastikowy kubek, drewniane klocki, kartka papieru
- W grzechotkach, które zrobiliśmy, w środku umieszczone zostały różne materiały: kasza, groch, makaron, bułka tarta, pocięte na kawałki (oczywiście przez dziecko) słomki, małe kamyczki i muszelki z plaży, połamany na kawałki makaron spaghetti. Zadaniem domowników jest odgadnąć na podstawie brzmienia co jest w każdej grzechotce.
- Inną odmianą zabawy może być memory dźwiękowe -
https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/dzwiekowe-memory.html
-
Na koniec dzisiejszych zabaw zapraszamy do wykonania pracy plastycznej „Ziemia to wyspa zielona”
https://www.youtube.com/watch?v=4jSQGWMZL74&t=1s&ab_channel=IHeartCraftyThings