Temat dnia: JAK POZBYĆ SIĘ STRACHU, LĘKU?
Strach pojawia się w obliczu realnego zagrożenia, natomiast lęk ma charakter irracjonalny, wynika z wyobrażonego niebezpieczeństwa albo przewidywanego zagrożenia. 3 latki odczuwają lęki wizualne: pomarszczeni ludzie, maski, ciemność, zwierzęta, wieczorne wyjścia rodziców, 4 latki - lęki słuchowe: odgłosy silników, ciemność, dzikie zwierzęta, wieczorne wyjścia mamy. Doświadczanie lęku lub strachu jest zupełnie naturalne w rozwoju dzieci. Większość z tych lęków zanika w miarę jak dzieci uczą się, czego mogą się spodziewać po otoczeniu i jak sobie z tym radzić.
Rodziców chętnych do zgłębienia wiedzy na temat lęków u dzieci odsyłamy do artykułu na stronie gajterapii.pl/lek-u-dziecka-jak-wspierac-dziecko/
Celem dzisiejszych zajęć jest zapoznanie dzieci ze sposobami radzenia sobie ze strachem zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji oraz ćwiczenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek i umiejętności liczenia w dostępnym dziecku zakresie.
-
Ćwiczenia oddechowe „Chusteczka – maseczka” – ćwicz. prawidłowego toru oddechowego
oraz wydłużanie fazy wydechowej.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym naprzeciwko rodzica. Trzyma chusteczkę higieniczną za jej górne rogi, zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi, powolny wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła twarz dziecka. Dorosły może zasłonić twarz chusteczką i szybkim dmuchnięciem mówiąc „puch!” odrzucić chusteczkę z twarzy. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
-
Czytamy wiersz pt. ,,Przytul stracha” (M. Strzałkowska):
„Strach ma strasznie wielkie oczy, strasznym wzrokiem wokół toczy...
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę, w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje, łagodnieje i maleje,
Mruży swoje kocie oczy i w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy, strasznym wzrokiem wokół toczy,
Lecz ty dłużej się nie wahaj i po prostu przytul stracha.”
Rozmawiamy z dzieckiem na temat: Co to jest strach? Kiedy strach się pojawia? Jak wygląda?
Czy w ogóle ma wygląd? Co czujesz, gdy pojawia się strach? Czego się boisz? Co robisz, gdy pojawia się strach?
-
Zabawa ruchowa „Odgłosy”
Dziecko swobodnie biega po pokoju, na usłyszany dźwięk zatrzymuje się i zamyka oczy. Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jaki to dźwięk? (np. klaskanie w rękę, dźwięk kluczy, uderzanie łyżką w szklankę, w bębenek, pukanie do drzwi, darcie papieru, szelest papierków, woreczków).
-
„Do przodu, do tyłu” - potrzebne będą: taśma lub paseczki wycięte z papieru, kostka do gry,
emblematy: buzia uśmiechnięta i buzia smutna. Rodzic przykleja paski jeden za drugim
w odległości 30-40 cm. Dziecko ustawione jest wzdłuż pierwszego naklejonego paska. Najpierw odkrywa jeden z dwóch emblematów: jeżeli buzia jest uśmiechnięta – dziecko przesuwa się do przodu, buzia smutna – do tyłu) a następnie rzuca kostką, przelicza oczka i określa, ile kroków należy zrobić. Przed rzuceniem kostki dziecko z rodzicem mówi rymowankę:
„Ile kroków zrobić mam, kostka zaraz powie nam.”
-
„Kolorowe koła” –tworzenie kompozycji według własnej wyobraźni, podawanie nazw
powstałych form. Rodzic rozkłada przed dzieckiem „straszny papier” (kartka czarna lub z szarej gazety czy szary papier) - pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (np. jest ciemny, ponury, bez kolorów, smutny). Na tackach przygotowane są kolorowe koła - dziecko określa kolory. Następnie rodzic prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny i kolorowy. Dziecko siada wokół papieru, układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy rodzic wspiera dziecko, motywuje, podpowiada różne rozwiązania. Można nauczyć dziecka rymowanki:
„Strachu, strachu, rozchmurz się!
Strachu, strachu, przytul się!
Czarno, ciemno znika już...
Słońce, jasne jest tuż, tuż!”
-
Mój strach: Gdy dziecko jest czymś zaniepokojone lub odczuwa strach może narysować na kartce to uczucie, zmiąć kartkę i wyrzucić ją do kosza. Spróbujmy tak właśnie się pobawić. Przygotujmy kilka kartek lub stare gazety. Pozwólmy dziecku przelać na papier negatywne emocje, a następnie wyrzucić je do kosza lub jakiegoś pudełka. Przy okazji jest to również dobre ćwiczenie na celność. Dziecko może też targać papier ze „strachem” na małe kawałki.
-
Można obejrzeć filmy związane z tematem na YouTube i porozmawiać na temat treści:
Nocne strachy - Epizod 17 - Pełny odcinek - Tupcio Chrupcio Polski
Miś Uszatek Odcinek 104 Strach ma Wielkie Oczy (dobranocka)