TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE POWROTY

Temat dnia: „Powroty ptaków”

Witamy wszystkich ponownie. Pani zima nie chce odejść, ale wiosnę już czuć i widać w każdym miejscu. Z ciepłych krajów zaczynają do nas powracać pierwsze bociany, skowronki, wilgi, kukułki i już niedługo jaskółki. Musimy tylko dobrze obserwować przyrodę i nadstawić uszko, żeby usłyszeć śpiew ptaków, a może zobaczymy je w okolicy domu lub lasu?

Celem zajęć jest rozbudzenie zainteresowań dzieci światem przyrody, wzbogacanie wiadomości nt. ptaków, rozwijaniemowy, sprawności manualnej, a przede wszystkim sposobu na zorganizowanie dziecku czasu w domu. Na rozgrzewkę proponuję zabawę bieżną z reakcją na sygnał:

 

  1. Ptaszki – Rodzic stuka grzechotką (pękiem kluczy itp.) a dziecko biega leciutko na paluszkach
    i naśladuje głos ptaszka: ćwir, ćwir. Podczas przerwy w grzechotaniu „ptaszek” chowa się do gniazdka (np. przykuca w dowolnie wybranym miejscu lub na kartce z gazety, chowa się pod stołem, krzesłem). Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

 

  1. Film edukacyjny dla dzieci na YouTube (zachęcam do rozmowy, prowokowanie dziecka
    do wypowiedzi poprzez zadawanie pytań)

https://www.youtube.com/watch?v=1dSaIClDsS8Ptaki lub

https://www.youtube.com/watch?v=oguIuY0sSII Ptaki polskie-nazwy, wygląd odgłosy ptaków

 

  1. Ćwiczenia oddechowe z „Piórkiem”

Dziecko kładzie piórko na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej
w powietrzu.

 

  1. Propozycja pracy plastycznej „Kolorowe ptaki” - będzie potrzebna 1 lub 2 płyty CD (np. uszkodzone), klej magic lub dobry klej roślinny, kolorowe paski papieru (na czubek, nogi
    i ogonek - w kształcie łezki), plastelina na oczka lub gotowe oczka. Zamiast papierowych piórek można wykorzystać prawdziwe piórka. Pracę można wykonać wg podanego wzoru lub wg własnego pomysłu. Praca może służyć do udekorowania pokoju dziecka (można przewlec przez otwór w płycie nitkę lub żyłkę).

 

b844tmpjpg [334x300]

  1. Ćwiczenia słownikowe z wykorzystaniem piórka: Rodzic zaczyna zdanie „Lubię ptaki bo...”, kiedy skończy wypowiedź dmucha piórko w stronę dziecka. Dziecko kładzie piórko na swojej dłoni i kończy własnymi słowami zdanie: „Lubię ptaki bo...” (zabawę można powtarzać do wyczerpania pomysłów – jest to dobra okazja do pogłębiania wiedzy dziecka)

  2. Zabawa badawcza „Co pierwsze spadnie?”

Rodzic w jednej ręce trzyma piórko – w drugiej kartkę papieru. Pyta dziecko, co pierwsze spadnie na podłogę: piórko czy kartka? Następnie przeprowadza doświadczenie w celu zweryfikowania odpowiedzi (można porównywać kilka rzeczy: małą monetę, papierek
z cukierka itp.)

  1. Zabawa ortofoniczna „Kukanie kukułki” (cicho- głośno)

Gdy rodzic rozłoży ręce na boki, dziecko głośno naśladuje kukanie kukułki. Gdy je zbliży – dz. cichutko kuka: ku-ku, ku-ku, ku-ku. (dz. układa usta w dziobek).