Temat dnia: Wiosenne kolory


Zabawy i ćwiczenia ruchowe stanowią interesującą i ciekawą formę, wspomagającą rozwój osobowy. Nie tylko poprawiają sprawność fizyczną, ale rozwijają pamięć i wyobraźnię twórczą, dlatego jest to takie ważne, aby każdego dnia, dzieci miały możliwość w nich uczestniczyć.

 

Poniżej przykładowy zestaw zabaw ruchowych :

 

  • Zabawa ruchowa Powroty ptaków. Dziecko staje na obwodzie koła i kuca, naśladując ptaka w gnieździe. Kiedy rodzic wystukuje na bębenku lub innym instrumencie rytm, dziecko zaczyna naśladować lot ptaka ( ramiona szeroko rozłożone) Kiedy rodzic przestaje grać, dziecko wraca do koła- gniazda.

  • Zabawa z piłką – Dziecko turla piłkę do rodzica, a rodzic do dziecka- starają się, aby piłka nie poturlała się w inną stronę. Zamiast turlania można spróbować podrzucać piłkę do siebie, w taki sposób żeby dziecko mogło ją złapać obiema rękami

  • Zabawa ruchowa Gram w kolory.Dziecko biega, gdy rodzic gra rytmicznie na instrumencie ( np. tamburyn, bębenek) . Gdy uderza cztery razy wolno w instrument dziecko dotyka czegoś w kolorze zielonym. ( Rodzic podaje też inne kolory).

Zestaw ćwiczeń ruchowych:

  • Bociany” – dziecko porusza się po obwodzie koła, naśladując bociana. Unosi kolana wysoko

  • Żabka” – dziecko ustawia się na linii, wykonuje przysiad, ręce umieszcza między stopami, naśladuje skaczącą żabkę.

  • Kraina Pszczółek- dziecko wykonuje odpychanie – leży na kocyku, nogi ugięte, oparte o ścianę, na sygnał rodzica, dziecko odpycha się nogami.

 

  1. Kolory wiosny. Do zabawy potrzebne będą obrazki: żaba, czerwony tulipan, słońce, kropelka lub niebieska chmurka, krokus, jaskółka, bocian i do każdego obrazka odpowiadające mu kolorem papierowe koło) Dziecko ogląda obrazki i podaje ich nazwy. Zadaniem dziecka jest dobranie kół odpowiadających kolorom obrazków i podanie nazw kolorów.

  2. Zabawa słowami Dokończ słowo.
    Dziecko mówi całe słowa związane z wiosną, które z rytmicznym podziałem (na sylaby) powiedział rodzic., np.: wio-sna, ja-skół-ka, bo-cian, ża-ba, krokusy

  3. Eksperyment plastyczny: Jak powstają kolory wiosny? Potrzebne będą palety malarskie lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów, obrazek żaby.
    Na paletę nakładamy farby plakatowe w trzech kolorach. Rodzic łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można pomalować żabę, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów.