Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę?
Zaczniemy zabawą – Ene, due, rabe. Rodzic wylicza za pomocą rymowanki (wskazuje na siebie i dziecko/ dzieci ): Ene, due, rabe, połknął bociek żabę. Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza. Rodzic lub dziecko wskazane na końcu rymowanki wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, a pozostali słuchają i odgadują, co to jest, np.: kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu-kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróble, ku-ku – kukułka, fiju, fiju – skowronek, szsz – wietrzyk, itp.
-
Zabawa matematyczna Żabki w stawie.Potrzebne będą: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek. Rodzic daje dziecku niebieską kartkę, a także obrazki żabek. Prosi, aby dziecko umieściło w stawie dwie żabki, następnie mówi : Doskoczyła do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek? Dziecko liczy. Rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żabek.
-
Gdzie siedzi ptak? (Potrzebna będzie pluszowa zabawka – ptak lub inna)
Dziecko siedzi w kole i wita się z ptakiem- zabawką, delikatnie, głaszcze go po grzbiecie, a następnie podaje go rodzicowi, który znajduje miejsce dla zabawki i ją tam zostawia. Dziecko wstaje, mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za... nad...), i znajduje dla niego nowe miejsce. -
Zabawa ruchowa Raz, dwa, trzy, bocian patrzy. Dziecko jest żabką. Porusza się, skacząc w przysiadzie, gdy rodzic jest odwrócony tyłem i mówi: Raz, dwa, trzy, bocian patrzy! Gdy rodzic-bocian odwraca się – żabka zastyga w bezruchu. Dziecko, gdy tylko się poruszy, przejmuje rolę bociana.
-
Układanie chodniczka w kolorach kojarzących się z wiosną ( tu wykorzystać można kolorowe patyczki bądź klocki
Rodzic układa z kolorowych patyczków lub klocków wzór do powtórzenia przez dziecko. Głośno nazywa, liczy i układa patyczki w danym kolorze, np. po dwa, po trzy, po cztery (po pięć), w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, czerwonym. Dziecko samodzielnie układa barwny chodniczek według wzoru. Jeżeli zabawa spodoba się dziecku, można poprosić dziecko, aby teraz to ono ułożyło ciekawy wzór.