Temat dnia: JAK POZBYĆ SIĘ STRACHU, LĘKU?

Strach pojawia się w obliczu realnego zagrożenia, natomiast lęk ma charakter irracjonalny, wynika z wyobrażonego niebezpieczeństwa albo przewidywanego zagrożenia. 3 latki odczuwają lęki wizualne: pomarszczeni ludzie, maski, ciemność, zwierzęta, wieczorne wyjścia rodziców, 4 latki - lęki słuchowe: odgłosy silników, ciemność, dzikie zwierzęta, wieczorne wyjścia mamy. Doświadczanie lęku lub strachu jest zupełnie naturalne w rozwoju dzieci. Większość z tych lęków zanika w miarę jak dzieci uczą się, czego mogą się spodziewać po otoczeniu i jak sobie z tym radzić.

Rodziców chętnych do zgłębienia wiedzy na temat lęków u dzieci odsyłamy do artykułu na stronie gajterapii.pl/lek-u-dziecka-jak-wspierac-dziecko/

Celem dzisiejszych zajęć jest zapoznanie dzieci ze sposobami radzenia sobie ze strachem zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji oraz ćwiczenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek i umiejętności liczenia w dostępnym dziecku zakresie.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Chusteczka – maseczka” – ćwicz. prawidłowego toru oddechowego

oraz wydłużanie fazy wydechowej.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym naprzeciwko rodzica. Trzyma chusteczkę higieniczną za jej górne rogi, zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi, powolny wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła twarz dziecka. Dorosły może zasłonić twarz chusteczką i szybkim dmuchnięciem mówiąc „puch!” odrzucić chusteczkę z twarzy. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  1. Czytamy wiersz pt. ,,Przytul stracha (M. Strzałkowska):

„Strach ma strasznie wielkie oczy, strasznym wzrokiem wokół toczy...

Lecz gdy go za uszkiem głaszczę, w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

Coś dziwnego z nim się dzieje, łagodnieje i maleje,

Mruży swoje kocie oczy i w ogóle jest uroczy!

Strach ma strasznie wielkie oczy, strasznym wzrokiem wokół toczy,

Lecz ty dłużej się nie wahaj i po prostu przytul stracha.”

Rozmawiamy z dzieckiem na temat: Co to jest strach? Kiedy strach się pojawia? Jak wygląda?
Czy w ogóle ma wygląd? Co czujesz, gdy pojawia się strach? Czego się boisz? Co robisz, gdy pojawia się
strach?

 

  1. Zabawa ruchowa „Odgłosy

Dziecko swobodnie biega po pokoju, na usłyszany dźwięk zatrzymuje się i zamyka oczy. Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jaki to dźwięk? (np. klaskanie w rękę, dźwięk kluczy, uderzanie łyżką w szklankę, w bębenek, pukanie do drzwi, darcie papieru, szelest papierków, woreczków).

 

  1. Do przodu, do tyłu - potrzebne będą: taśma lub paseczki wycięte z papieru, kostka do gry,

emblematy: buzia uśmiechnięta i buzia smutna. Rodzic przykleja paski jeden za drugim
w odległości 30-40 cm. Dziecko ustawione jest wzdłuż pierwszego naklejonego paska. Najpierw odkrywa jeden z dwóch emblematów: jeżeli buzia jest uśmiechnięta – dziecko przesuwa się do przodu, buzia smutna – do tyłu) a następnie rzuca kostką, przelicza oczka i określa, ile kroków należy zrobić. Przed rzuceniem kostki dziecko z rodzicem mówi rymowankę:

Ile kroków zrobić mam, kostka zaraz powie nam.”

 

  1. Kolorowe kołatworzenie kompozycji według własnej wyobraźni, podawanie nazw

powstałych form. Rodzic rozkłada przed dzieckiem „straszny papier” (kartka czarna lub z szarej gazety czy szary papier) - pyta: Z jakiego powodu jest straszny? (np. jest ciemny, ponury, bez kolorów, smutny). Na tackach przygotowane są kolorowe koła - dziecko określa kolory. Następnie rodzic prosi dziecko, aby zmieniło „straszny papier” w radosny i kolorowy. Dziecko siada wokół papieru, układa z kół dowolne kompozycje, może przyklejać koła jedno na drugie, obok siebie, zaginając je. W trakcie pracy rodzic wspiera dziecko, motywuje, podpowiada różne rozwiązania. Można nauczyć dziecka rymowanki:

„Strachu, strachu, rozchmurz się!

Strachu, strachu, przytul się!

Czarno, ciemno znika już...

Słońce, jasne jest tuż, tuż!

 

  1. Mój strach: Gdy dziecko jest czymś zaniepokojone lub odczuwa strach może narysować na kartce to uczucie, zmiąć kartkę i wyrzucić ją do kosza. Spróbujmy tak właśnie się pobawić. Przygotujmy kilka kartek lub stare gazety. Pozwólmy dziecku przelać na papier negatywne emocje, a następnie wyrzucić je do kosza lub jakiegoś pudełka. Przy okazji jest to również dobre ćwiczenie na celność. Dziecko może też targać papier ze „strachem” na małe kawałki.

 

  1. Można obejrzeć filmy związane z tematem na YouTube i porozmawiać na temat treści:

Nocne strachy - Epizod 17 - Pełny odcinek - Tupcio Chrupcio Polski

Miś Uszatek Odcinek 104 Strach ma Wielkie Oczy (dobranocka)