ŚRODA 31.03.2021

Witajcie w środę!!!

TEMAT DNIA : Koszyczek dobrych życzeń

W dniu dzisiejszym będziemy :

  • rozwijać umiejętności wokalne

  • rozwijać sprawność manualną

Zaczynamy od oglądania obrazków i wyszukiwania różnic pomiędzy nimi oraz kolorowania rysunków jajek - Karta pracy, cz 3, s. 78.

Pobawcie się w głoskowanie - przegłoskujcie wyrazy: mazurek, babka, palma, jajko, baranek, pisanka.

 

A teraz czas na ruch - zatańcz ZYGZAKA https://youtu.be/xm93WFJ7bNsa potem zrób slalom z jajkiem ugotowanym na twardo, ułożonym na łyżce.

 

Zapraszam do zabawy przy piosence Koszyczek dobrych życzeń.

  • ile zwrotek ma piosenka? Czy ma refren?

  • Co znajduje sie w koszyczku?

  • Co spełnia ten koszyczek?

  • nauka refrenu piosenki Koszyczek dobrych życzeń (sł. i muz. K. Gowik)

 

I. Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku, a z barankiem gromada pisanek –dużo śmiechu i krzyku. Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak. Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??

Ref.: Mama, tata, siostra, brat –każdy coś z koszyczka zjadł, a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń. Gdy marzenia spełnić chcesz, coś z koszyczka szybko bierz! I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości! 

II. Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała. Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała. Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat, lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??

Ref.: Mama, tata...

III. Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia. Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia. I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są, a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.

Ref.: Mama, tata...

 

Skoro już posłuchaliśmy piosenki i umiemy zaśpiewać refren możemy wykonać pisankę wybraną techniką.

Najpierw poznajmy nazwy różnych jaj wielkanocnych:

  • Kraszanki – jajka o czerwonej barwie

  • Malowanki – jajka jednobarwne (nie czerwone)

  • Wyklejanki – jajka z naklejonym obrazkiem z listków, sitowia, włóczki.

  • Nalepianki – jajka ozdobione nalepionymi na skorupkę różnobarwnymi wycinankami z papieru

  • Pisanki – przed zanurzeniem jajka w barwnym roztworze rysuje się na nim wzory woskiem. Po włożeniu do gorącej, barwnej wody tam, gdzie był wosk, zostaje biały, niepomalowany ślad na kolorowym tle. Dawniej do barwienia jaj używano naturalnych barwników, np. kolor zielony uzyskiwano z listków młodego żyta, kolor czerwono-żółty z łusek cebuli, kolor ciemnobrązowy lub czarny z kory śliwy lub olchy, kolor czerwony z buraków, a kolor niebieski z suszonych płatków chabra

 

Teraz możemy wykonać pisankę:

Wydmuszki mocujemy na wykałaczkach, wówczas łatwiej jest dzieciom pracować

  • Dzieci smarują wydmuszkę klejem roślinnym w płynie i obtaczają ją w kaszy lub w ozdobnych, drobniutkich koralikach.

  • Przyklejają na jajkach makaron w kształcie gwiazdek.

  • Wycinają wzory z papierowych serwetek i przyklejają na wydmuszce

  • Na pomalowanej farbą akrylową wydmuszce przyklejają kwiaty i liście z taśmy pasmanteryjnej.

Na zakończenie przeczytajcie wspólnie z rodzicem tekst w książce na stronie 68 i odpowiedzcie na pytania, a potem wysiejcie rzeżuchę na wacie i obserwujcie przez następne dni rośnie - https://youtu.be/lKOfYgg36Ow

Miłej zabawy