Zwyczaje Wielkanocne:

 

Drogie dzieci,

 

Przygotowałam dla Was kolejne propozycje zajęć i zabaw na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Życzę Wam wytrwałości w wykonywaniu zadań.

 

Cel:

-zapoznanie ze zwyczajami Wielkanocnymi,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

 

  1. Zabawy badawcze z jajkiem – poznanie właściwości:

 

  1. Porównanie jajek: surowego i ugotowanego.

Dziecko ogląda i dotyka jajek (jedno ugotowane na twardo drugie surowe). Potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice.

 

  1. Co jajko ma w środku?

Rodzic lub opiekun rozbija jajko na talerzyku. Dziecko określa z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).

  1. Kręcące się jajka.

Dziecko lub Rodzic wprawia oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka o wskazuje to, które kręci się szybciej. Próbuje znaleźć uzasadnienie. (Jajko ugotowane wprowadzone w ruch porusza się szybciej).

  1. Jajko w occie.

Zanurzcie jajko w occie i pozostawcie na 24h. Po tym czasie, dziecko opisuje, co stało się z jajkiem, co stało się ze skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?

Jeśli macie ochotę zobaczyć jeszcze jeden eksperyment zachęcam do pooglądania Przedszkolnego laboratorium znajdziecie tam odpowiedź na pytanie Czy jajko tonie?: https://www.youtube.com/watch?v=g-UxSTTwzQ8

 

  1. Ćwiczenia poranne:

 

  1. Zabawa „Zajączki”

Dziecko przeskakuje przez ustawione drobne przedmioty (np. styropianowe jajka) jak zajączek.

  1. Zabawa :Kurczątka”

Dziecko spaceruje w przysiadzie i naśladuje głos kurczaka.

  1. Spacer z jajkiem

Dziecko spaceruje ze styropianowym jajeczkiem umieszczonym na łyżce. Można ułożyć przeszkody lub slalom dla podniesienia trudności ćwiczenia.

 

  1. Gotujemy jajko:

Dziecko rzuca styropianowe jajko do rondelka lub garnka z różnej odległości. Liczy punkty.

  1. Zajączki” :

Dziecko jest zajączkiem. Skacze po całym pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kuli się, zwija się w kłębuszek i „śpi”.

 

  1. Słuchanie opowiadania A. Galicy pt. „Bajeczka Wielkanocna” – załącznik nr 1

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania:

 

· Co robiło słonko?

· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?

· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

 

  1. Książka Kolorowy start – Karty Pracy 3, str. 76-77

 

  1. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:

 

  1. Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?

(porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)

 

  1. Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych?

(święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)

 

  1. Zagadki- załącznik nr 2:

 

  1. Dla chętnych:

 

  1. EduKredka – Tradycje Wielkanocne – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

  1. Muzolaki- Zając piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

(Możecie bawić się z zajączkiem jak na filmiku)

 

  1. Wielkanocne pocztówki

Jeśli posiadacie można wykorzystać je do zabawy:

-puzzle

- układanie domków,

- zabawa co się zmieniło, czego brakuje? (ustawienie kilku kartek na stole, Rodzic chowa jedna lub zmienia kolejność ustawienia, zadaniem dziecka jest dostrzeżenie zmiany.

 POBIERZ OPOWIADANIE WIELKANOCNE

POBIERZ ZAGADKI WIELKANOCNE