Zwyczaje Wielkanocne:
Drogie dzieci,
Przygotowałam dla Was kolejne propozycje zajęć i zabaw na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Życzę Wam wytrwałości w wykonywaniu zadań.
Cel:
-zapoznanie ze zwyczajami Wielkanocnymi,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
-
Zabawy badawcze z jajkiem – poznanie właściwości:
-
Porównanie jajek: surowego i ugotowanego.
Dziecko ogląda i dotyka jajek (jedno ugotowane na twardo drugie surowe). Potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazuje różnice.
-
Co jajko ma w środku?
Rodzic lub opiekun rozbija jajko na talerzyku. Dziecko określa z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).
-
Kręcące się jajka.
Dziecko lub Rodzic wprawia oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka o wskazuje to, które kręci się szybciej. Próbuje znaleźć uzasadnienie. (Jajko ugotowane wprowadzone w ruch porusza się szybciej).
-
Jajko w occie.
Zanurzcie jajko w occie i pozostawcie na 24h. Po tym czasie, dziecko opisuje, co stało się z jajkiem, co stało się ze skorupką? Jakie właściwości ma teraz jajko?
Jeśli macie ochotę zobaczyć jeszcze jeden eksperyment zachęcam do pooglądania Przedszkolnego laboratorium znajdziecie tam odpowiedź na pytanie Czy jajko tonie?: https://www.youtube.com/watch?v=g-UxSTTwzQ8
-
Ćwiczenia poranne:
-
Zabawa „Zajączki”
Dziecko przeskakuje przez ustawione drobne przedmioty (np. styropianowe jajka) jak zajączek.
-
Zabawa :Kurczątka”
Dziecko spaceruje w przysiadzie i naśladuje głos kurczaka.
-
Spacer z jajkiem
Dziecko spaceruje ze styropianowym jajeczkiem umieszczonym na łyżce. Można ułożyć przeszkody lub slalom dla podniesienia trudności ćwiczenia.
-
„Gotujemy jajko:
Dziecko rzuca styropianowe jajko do rondelka lub garnka z różnej odległości. Liczy punkty.
-
„Zajączki” :
Dziecko jest zajączkiem. Skacze po całym pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kuli się, zwija się w kłębuszek i „śpi”.
-
Słuchanie opowiadania A. Galicy pt. „Bajeczka Wielkanocna” – załącznik nr 1
-
Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
-
Książka Kolorowy start – Karty Pracy 3, str. 76-77
-
Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
-
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
(porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
-
Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych?
(święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus)
-
Zagadki- załącznik nr 2:
-
Dla chętnych:
-
EduKredka – Tradycje Wielkanocne – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
-
Muzolaki- Zając piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
(Możecie bawić się z zajączkiem jak na filmiku)
-
Wielkanocne pocztówki
Jeśli posiadacie można wykorzystać je do zabawy:
-puzzle
- układanie domków,
- zabawa co się zmieniło, czego brakuje? (ustawienie kilku kartek na stole, Rodzic chowa jedna lub zmienia kolejność ustawienia, zadaniem dziecka jest dostrzeżenie zmiany.