TEMAT : „WIELKANOCNY KOSZYCZEK”
Przed nami czas przygotowań do Świąt Wielkanocnych – dlatego warto przybliżyć dzieciom polskie tradycje związane z tym wiosennym świętem: święcenie pokarmów, ozdabianie jajek, symbolika potraw, Śmigus – Dyngus itp.
-
Co wkładamy koszyczka wielkanocnego? - dowiemy się z filmów na YouTube:
Tradycyjny koszyk wielkanocny lub Symbolika wielkanocnego koszyka https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ
-
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenie, a dziecko je naśladuje.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
-
Pomysły do zabaw z dziećmi:
-
Wielkanocny koszyczek - kolorowanie obrazka (zał.)
-
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej (ilość masy wg uznania) - wykonanie masy solnej
w proporcjach: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodawać ½ szklanki wody,1 łyżkę oleju i mieszać. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna. Dziecko może układać jajka wg wielkości od najmniejszego do największego, przeliczać itp. Jajka odstawić w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce, aby wyschły. -
„Przedświąteczne porządki”zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez Rodzica, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
-
„Baranki” zabawa ruchowa z elementem czworakowania - dziecko (baranek) chodzi na czworakach, gdy rodzic gra np. na łyżkach, potrząsa pudełkiem zapałek itp. Na przerwę w grze baranek zatrzymuje się i pochyla głowę do podłogi – je trawę, a potem unosi ją wysoko – ogląda chmurki.
NIE ZAPOMINAJMY O RUCHU NA ŚWIEŻYM POWIETRZU I ZDROWYM ODŻYWIANIU:
-
„Zabawa bieżna z koszyczkiem w parku lub ogrodzie” pomoce: koszyczek, 3-4 styropianowe jajka (mogą być np. klocki, piłeczki, szyszki itp.) Wyznaczenie trasy startu i miejsca pozostawienia koszyka, 3 lub 4 punkty na trasie (kółeczka narysowane kredą (lub zaznaczone kartką z gazety), na których dziecko zostawi po 1 pisance (klocku itp.). Zadaniem dziecka jest bieg do wyznaczonego punktu - po drodze dziecko zostawia po 1 pisance w każdym kole (lub na kartce), następnie zostawia pusty koszyk i wraca z powrotem przybijając dłonią „piątkę” drugiemu uczestnikowi. Drugi uczestnik zabawy biegnie po koszyk i zbiera pozostawione jajka.
-
Kolorowe kanapki – można zachęcić dziecko do komponowaniaz pomocą dorosłegokanapek dla całej rodziny z wykorzystaniem jajka, wędliny, ogórka, szczypiorku, rzodkiewki itp.