1. 1.      W KRAINIE PANA ALFABETA (załącznik) - swoją przygodę ma literka „j J”.
    W oparciu o treść opowiadania odpowiedz zdaniami na pytania:

-        Jaki kłopot miała literka „J”?

-        Kto pomagał literce?

-        Na jaki pomysł wpadły literki (która z nich)?

-        Jakiej rasy był pies literki?

-        Dlaczego literka J rozpaczała?

-        Co znaczy słowo rozpacz?

  • Po wypowiedziach przypominamy sobie  jakie wyrazy zaczynały się na głoskę „J” w treści opowiadania.
  • Szukamy innych wyrazów (ćwiczenie słuchu):

-        zaczynających się na głoskę „J” (np. jubiler, jagody, jazda, jesień, Jola, jarzębina itp.)

-        kończących się na głoskę „J” (maj, gaj, mazgaj)

-        w których występuje głoska „J” (np. pajac, kajak, bajka itp.)

-        Prezentujemy wygląd literki „j J” małej i wielkiej drukowanej i pisanej (karta pracy)

-        określamy podobieństwo i różnice do np. literek „i  I”

  • Kształt liter można utrwalić poprzez:

-        podkreślenie litery w tekście

-        wyklejać plasteliną na kartce po śladzie, układać z guzików, koralików, pestek, makaronu,

-        kreślić na tacy wysypanej mąką, solą lub kaszą (potrząśnięcie tacą spowoduje zmazanie litery i możliwość ponownego pisania)

  1. 2.      Jeśli dajemy dziecku literę do pisania to musimy pamiętać, że najpierw piszemy w szerokiej liniaturze ok. 4cm. Kiedy opanuje pisanie litery możemy zmniejszać szerokość liniatury – dziecko nie powinno nabywać
    i utrwalać złych nawyków 
  2. 3.      WYLICZANKA z  „J”

Kto chce - może nauczyć się treści wyliczanki w celu ćwiczenia pamięci i prawidłowej wymowy:

Jaś siadł z plackiem jagodowym

Nad jeziorem jogurtowym.

Kto na „J” –ten jutro może

Pływać  jachtem po jeziorze.

Więc kolczasty mały jeż

Może jachtem pływać też.

Raz, dwa, trzy – płyniesz ty!

 

  1. 4.      GIMNASTYKUJEMY SIĘ (dbamy o bezpieczeństwo!!!) :
  • Ćwiczenia „z” partnerem:

-        „mosty” – przechodzenie wokół, nad, pod partnerem w klęku podpartym, rozkroku lub dorosły: dłonie
i stopy przyklejone do podłogi, biodra uniesione wysoko – dziecko przechodzi pod mostem, później zmiana

-        „spacer” – jedno dziecko prowadzi za rękę dziecko z zamkniętymi oczami (zawiązanymi chustką)

-        „wycieczka” – ciąganie leżącego na kocu partnera po podłodze

-        „kwoka i kurczę” – jedno dziecko jest kwoką i tuli w ramionach swoje dziecko

  • Rzut do celu:

Na podłodze wyznaczamy 2 linie (mogą być umowne): na I - stawiamy miskę lub wiaderko,
na II- stają zawodnicy. Zabawa polega na rzucaniu do celu: piłeczki, balonów, zmięte w kulki gazety lub rolki papieru toaletowego (którego teraz nie brakuje u nikogo). Wygrywa ten, kto wykona najwięcej celnych rzutów.

  • PAJĄK I MUCHY – zabawa bieżna z reakcją na sygnał

Dzieci biegają swobodnie po pokoju i naśladują gestami i dźwiękiem muchy. Na hasło „pająk”, zastygają
w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje między uczestnikami zabawy i obserwuje czy ktoś się nie porusza. Ten, kto nie wytrwa w bezczynności jest zabierany do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) i odpada z gry. Pająk na chwilę wraca do swoich sieci, muchy w tym czasie fruwają, a potem znowu przychodzi pora na polowanie. Gra kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną zaplątane w pajęczynę.

 

  1. 5.      DLA CHĘTNYCH:
  • Piszemy literkę J (karta pracy)
  • Uzupełniamy kalendarz pogody.
  • Ćwiczymy wiązanie kokardek.
  • Śpiewamy i bawimy się przy piosence pt. „DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ” – (Śpiewanki.tv - piosenki dla dzieci) na kanale YouTube

 

 

Więcej pomysłów do zabaw z dziećmi  i ciekawe karty pracy można znaleźć na stronie MEN www.gov.pl/web/zdalnelekcje  (oddział przedszkolny)