- 1. W KRAINIE PANA ALFABETA (załącznik) - swoją przygodę ma literka „j J”.
W oparciu o treść opowiadania odpowiedz zdaniami na pytania:
- Jaki kłopot miała literka „J”?
- Kto pomagał literce?
- Na jaki pomysł wpadły literki (która z nich)?
- Jakiej rasy był pies literki?
- Dlaczego literka J rozpaczała?
- Co znaczy słowo rozpacz?
- Po wypowiedziach przypominamy sobie jakie wyrazy zaczynały się na głoskę „J” w treści opowiadania.
- Szukamy innych wyrazów (ćwiczenie słuchu):
- zaczynających się na głoskę „J” (np. jubiler, jagody, jazda, jesień, Jola, jarzębina itp.)
- kończących się na głoskę „J” (maj, gaj, mazgaj)
- w których występuje głoska „J” (np. pajac, kajak, bajka itp.)
- Prezentujemy wygląd literki „j J” małej i wielkiej drukowanej i pisanej (karta pracy)
- określamy podobieństwo i różnice do np. literek „i I”
- Kształt liter można utrwalić poprzez:
- podkreślenie litery w tekście
- wyklejać plasteliną na kartce po śladzie, układać z guzików, koralików, pestek, makaronu,
- kreślić na tacy wysypanej mąką, solą lub kaszą (potrząśnięcie tacą spowoduje zmazanie litery i możliwość ponownego pisania)
- 2. Jeśli dajemy dziecku literę do pisania to musimy pamiętać, że najpierw piszemy w szerokiej liniaturze ok. 4cm. Kiedy opanuje pisanie litery możemy zmniejszać szerokość liniatury – dziecko nie powinno nabywać
i utrwalać złych nawyków - 3. WYLICZANKA z „J”
Kto chce - może nauczyć się treści wyliczanki w celu ćwiczenia pamięci i prawidłowej wymowy:
Jaś siadł z plackiem jagodowym
Nad jeziorem jogurtowym.
Kto na „J” –ten jutro może
Pływać jachtem po jeziorze.
Więc kolczasty mały jeż
Może jachtem pływać też.
Raz, dwa, trzy – płyniesz ty!
- 4. GIMNASTYKUJEMY SIĘ (dbamy o bezpieczeństwo!!!) :
- Ćwiczenia „z” partnerem:
- „mosty” – przechodzenie wokół, nad, pod partnerem w klęku podpartym, rozkroku lub dorosły: dłonie
i stopy przyklejone do podłogi, biodra uniesione wysoko – dziecko przechodzi pod mostem, później zmiana
- „spacer” – jedno dziecko prowadzi za rękę dziecko z zamkniętymi oczami (zawiązanymi chustką)
- „wycieczka” – ciąganie leżącego na kocu partnera po podłodze
- „kwoka i kurczę” – jedno dziecko jest kwoką i tuli w ramionach swoje dziecko
- Rzut do celu:
Na podłodze wyznaczamy 2 linie (mogą być umowne): na I - stawiamy miskę lub wiaderko,
na II- stają zawodnicy. Zabawa polega na rzucaniu do celu: piłeczki, balonów, zmięte w kulki gazety lub rolki papieru toaletowego (którego teraz nie brakuje u nikogo). Wygrywa ten, kto wykona najwięcej celnych rzutów.
- PAJĄK I MUCHY – zabawa bieżna z reakcją na sygnał
Dzieci biegają swobodnie po pokoju i naśladują gestami i dźwiękiem muchy. Na hasło „pająk”, zastygają
w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje między uczestnikami zabawy i obserwuje czy ktoś się nie porusza. Ten, kto nie wytrwa w bezczynności jest zabierany do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) i odpada z gry. Pająk na chwilę wraca do swoich sieci, muchy w tym czasie fruwają, a potem znowu przychodzi pora na polowanie. Gra kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną zaplątane w pajęczynę.
- 5. DLA CHĘTNYCH:
- Piszemy literkę J (karta pracy)
- Uzupełniamy kalendarz pogody.
- Ćwiczymy wiązanie kokardek.
- Śpiewamy i bawimy się przy piosence pt. „DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ” – (Śpiewanki.tv - piosenki dla dzieci) na kanale YouTube
Więcej pomysłów do zabaw z dziećmi i ciekawe karty pracy można znaleźć na stronie MEN www.gov.pl/web/zdalnelekcje (oddział przedszkolny)