08.05.2020
- Zajęcia ruchowe z rodzicami wykorzystaniem elementów metody Weroniki Sherborne
Przebieg zajęć:
- Ustawienie w parach - witanie się ze sobą różnymi częściami ciała (np. plecami, głową, łokciami).
- Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni:
- Do swojego domku – rodzic siad skrzyżny, dziecko siedzi na nogach rodzica – w gniazdku, na melodię ptaszek fruwa, na przerwę w melodii wraca do gniazdka
- Kotki – rodzic w klęku podpartym, dziecko jest kotkiem, który zwinięty chowa się pod rodzicem. Na melodię kotek wędruje po sali, na przerwę wraca do domku.
Tunel- dorośli tworzą tunel, klęcząc obok siebie i podpierając się rękoma. Dzieci tworzą „pociąg” przy „wejściu” do tunelu i przechodzą na drugą jego stronę.
- Ćwiczenia oparte na relacji „z”
- Naleśnik – dziecko leży na podłodze, rodzic turla je w różne trony. Wykonujemy kilka powtórzeń, później następuje zmiana ról.
- Masaż – raz dziecko, raz rodzic wykonują sobie wzajemnie na plecach masaż.
- Podróż – dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje je rękoma, ten powoli idzie ciągnąc dziecko.
- Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”
- Odklejanie- dziecko leży na plecach, „przykleja” się do podłoża całym ciałem, dorosły klęczy obok niego i próbuje odkleić poszczególne części ciała dziecka. Potem następuje zmiana ról.
- Paczka- dziecko siedzi skulone na podłodze, mocno ściska nogi i ręce. Druga osoba próbuje „rozpakować paczkę” odciągając ręce i nogi dziecka. Zasada: raz „odklejona” ręka lub noga nie może wrócić na swoje miejsce.
- Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
- Rowerek” – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”
- Przepychanie - w siadzie z podciągniętymi kolanami, dzieci wraz z dorosłymi przepychają się rękami.
- Ufam Tobie – dziecko wraz z rodzicem stoi przodem do siebie i trzyma się mocno za ręce- dziecko powoli odchyla się od rodzica
- Lusterko – stojąc naprzeciwko siebie dziecko i rodzic naśladują ruchy na zmianę rodzic dziecka i na odwrót.
- „Serce dla Polski” - praca plastyczna
Na białej kartce A4 rysujemy kształt serca (można użyć do tego szablonu z kartonu). Starsze dzieci samodzielnie wycinają serce po linii. Młodsze dzieci otrzymują wycięte serce. Następnie składają serce na połowę. Dolną połówkę serca kropkują za pomocą patyczka kosmetycznego moczonego w czerwonej farbie. Kropki powinny być ciasno obok siebie.
Praca może być zainspirowana wierszem Ryszarda Przymusa pt. „Polska”.
POLSKA - to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach - blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą.
Jej ścieżkami chodzimy,
budujemy, bronimy.
POLSKA - OJCZYZNA…
Kraina,
która się w sercu zaczyna.
- Dla chętnych dzieci mamy dodatkowe zadanie - ułożenie Polski z puzzli – zał.1
Wydrukuj, potnij, ułóż, przyklej na kartkę – można na mapie Polski zaznaczyć Głuchołazy, Warszawę, morze Bałtyckie oraz góry.