PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ NA WTOREK
1. Poranna gimnastyka:
- łokieć – kolano: łącz na zmianę lewe kolano z łokciem prawej ręki i odwrotnie. Przy każdej zmianie rób głośny wydech (nie pochylaj sylwetki tylko podciągaj kolano do łokcia)
- złącz przed sobą ręce splatając palce – zrób z nich obręcz. Kilka razy przejdź nogami przez swoją obręcz do przodu i tyłem (nie rozrywając obręczy). Czy udało się???
2. Poznajemy nazwę nowego miesiąca – to „Maj”, który ma 31 dni. Czy wiesz, że:
- w ciągu trwania miesiąca maja w Polsce dzień wydłuża się do blisko 16,5 godziny
- według ludowej tradycji, środek miesiąca maja powinien być zimny, deszczowy i czasem mroźny (tzw. trzej ogrodnicy i zimna Zośka). Oznaczać ma to, że aż do jesieni nie powinno być przymrozków – prowadźmy kalendarz pogody i obserwujmy czy sprawdzą się ludowe powiedzenia i przepowiednie
(zał. nr 1)
- przysłowia związane z majem:
Jeśli w maju grzmot, rośnie wszystko w lot.
Grzmot w maju sprzyja urodzaju.
Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.
3. Co wiemy o bajkach i baśniach: dzisiaj opowiemy sobie o bajkach i baśniach. Bajka opowiada proste historie z życia ludzi i zwierząt, ma żartobliwy charakter i kończy się morałem tzn. czego nas nauczyło zachowanie bohaterów. W bajkach niektórym zwierzętom przypisano pewne ludzkie cechy i tak, np. lis symbolizuje osobę chytrą, mrówka-pracowitą, jagnię-niewinną i bezbronną, wilk-okrutną, lew-odważną, sowa-mądrą. W bajkach występują zwykle dwaj bohaterowie, reprezentujący: dobro lub zło, prawdę lub fałsz. Dzięki tego rodzaju skojarzeniom - „skrótom” bajki mogą być krótkie, mądre i zrozumiałe przez dzieci. Pierwsze bajki powstawały już bardzo dawno temu w starożytnej Grecji (ok. 2800 lat temu), ale znanym nam autorem pierwszych bajek o zwierzętach jest Ezop. Nieco inaczej jest z baśniami i legendami. Zwykle są one dłuższe i uruchamiają wyobraźnię pisarza i czytelnika. Każda roślina lub zwierzę może przemówić ludzkim głosem, każda postać ludzka może zostać zaczarowana w kamień, drzewo lub ptaka. Niemal wszędzie mogą pojawić się postacie dobrych lub złych wróżek, czarownic, rusałek, elfów czy krasnoludów. Możemy przenieść się w różne krainy, używać magii i nadludzkich mocy, być bohaterami i księżniczkami. Ludziom na całym świecie znane są baśnie H.Ch. Andersena i braci J. i W. Grimm.
4. Rozwiąż zagadki słowne:
Oni, gdy zabłądzili w lesie, w Baby-Jagi wpadli szpony
przez to, że nadgryźli domek co z piernika był zrobiony.
Kto za siedmioma górami i za siedmioma lasami
Mieszkał w chatce maleńkiej z siedmioma krasnoludkami?
Z bajek jest nam znana. Choć żyje w ciemności,
pozostaje dla nas symbolem mądrości.
Kochany przez wszystkich miś. Jego przyjaciel to Krzyś.
Czerwony serdaczek i wesoła mina.
Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna.
5. Zabawa słowna: „Skojarzenia” – rodzic mówi tytuł bajki - dziecko wymienia wyrazy kojarzące się z treścią np. „Czerwony Kapturek’ – dziewczynka, babcia, las, wilk, koszyk, łóżko, czepek, kły itp. Im więcej określeń tym lepiej. Zabawę można wykorzystać w domu i na spacerze.
6. Zabawy z czytaniem – ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia, utrwalenie cyfr:
- Rozwiąż rebusy obrazkowe „Jaka to bajka?” (zał. nr 2)
- Rozszyfruj ukryte wyrazy (zał. nr 3)
7. Ćwiczenia ruchowe ze skakanką na powietrzu (rozwijanie koordynacji ruchowej i zwinności):
- Rozłóż skakankę na trawie, chodniku: - stań bokiem i przeskakuj w prawo, w lewo
- stań przodem do skakanki, skacz do przodu i do tyłu
- Zabawa w „szczura” – 1 osoba kręci skakanką na wysokości 15-20 cm – pozostałe starają się przeskakiwać do czasu „skucia się” (zahaczenia o skakankę) – następuje zmiana kręcącego skakanką.
- 2 osoby trzymają skakankę na wysokości dziecka – pozostali uczestnicy przechodzą „pod” bez dotknięcia
Kolejne przejścia to obniżanie skakanki aż do czołgania włącznie.
- Przeskoki z rozbiegu przez rozciągniętą skakankę – należy uważać, żeby dziecko nagle nie podniosło przeszkody.
- Skoki rozkroczno – zwarte: można wykorzystać skakankę i patyki, ułożyć je w linii prostej z odstępami 20-30cm. Tam gdzie ułożony patyk - skok rozwarty (nogi rozstawione w bok), puste miejsce stopy złączone.
- Skoki przez skakankę – świetnie wpływają na pracę półkul mózgowych.
DLA CHĘTNYCH:
- Sprawdź, czy masz w domu baśnie i bajki – spróbuj sam lub z pomocą dorosłego czytać codziennie fragment bajki i skorzystaj z zasobów Biblioteki dziecięcej kiedy będzie to możliwe.
- Wyjdź na spacer i obserwuj przyrodę, tyle się w niej dzieje! Oglądaj, wąchaj, obserwuj!
Jeśli masz w domu przewodnik przyrodniczy to nie zapomnij go wziąć ze sobą. Rozpoznawaj i zapamiętuj nazwy roślin i zwierząt. W maju zakwitają konwalie, piwonie, czerwone maki, niezapominajki, czeremcha, bez, jaśmin i tawuła. W ogródkach domów kwitną tulipany i narcyzy. Z drzew parkowych zaczynają kwitnąć klony i kasztanowce. Na trawnikach i łąkach kwitnie mniszek lekarski – nazywany popularnie mleczem. Na polach zielenią się zboża posiane jesienią tzw. ozimina, żółci się rzepak. W lasach kwitnie borówka czarna i borówka brusznica. Na leśnych polanach spotyka się motyle m.in. paź królowej i rusałka admirał. Pod wieczór rozpoczynają swe loty chrabąszcze. Maj dla ptaków leśnych jest porą lęgów – ptaki znoszą jaja i dbają o to, żeby za kilka tygodni wykluły się z nich pisklęta. Na spacerach
w lesie i na polankach można spotkać jaszczurki, padalce i zaskrońce.
- Kiedy chcesz wypocząć, zrelaksować się – posłuchaj bajek i baśni na audiobooku:
https://www.youtube.com/watch?v=84iy6ERFvg4 – O rybaku i złotej rybce – do słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=C7mCO9mhsck&list=RDCMUCvpJ9nJgQILlwHBpyxdFH8w&index=3 – Śpiąca królewna – do słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=NrVSd2ccy9s – Stoliczku nakryj się – do słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=2pRWCYy6oVs – Żółw i zając – do obejrzenia