PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ NA WTOREK

 

1.      Poranna gimnastyka:

-        łokieć – kolano: łącz na zmianę lewe kolano z łokciem prawej ręki i odwrotnie. Przy każdej zmianie rób głośny wydech (nie pochylaj sylwetki tylko podciągaj kolano do łokcia)

-        złącz przed sobą ręce splatając palce – zrób z nich obręcz. Kilka razy przejdź nogami przez swoją obręcz do przodu i tyłem (nie rozrywając obręczy). Czy udało się???

2.      Poznajemy nazwę nowego miesiąca – to „Maj”, który ma 31 dni. Czy wiesz, że:

-        w ciągu trwania miesiąca maja w Polsce dzień wydłuża się do blisko 16,5 godziny

-        według ludowej tradycji, środek miesiąca maja powinien być zimny, deszczowy i czasem mroźny (tzw. trzej ogrodnicy i zimna Zośka). Oznaczać ma to, że aż do jesieni nie powinno być przymrozków – prowadźmy kalendarz pogody i obserwujmy czy sprawdzą się ludowe powiedzenia i przepowiednie
(zał. nr 1)

-        przysłowia związane z majem:

Jeśli w maju grzmot, rośnie wszystko w lot.

Grzmot w maju sprzyja urodzaju.

Chłodny maj, dobry urodzaj.

Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.

3.      Co wiemy o bajkach i baśniach: dzisiaj opowiemy sobie o bajkach i baśniach. Bajka opowiada proste historie z życia ludzi i zwierząt, ma żartobliwy charakter i kończy się  morałem tzn. czego nas nauczyło zachowanie bohaterów.  W bajkach niektórym zwierzętom przypisano pewne ludzkie cechy i tak, np. lis symbolizuje osobę chytrą, mrówka-pracowitą, jagnię-niewinną i bezbronną, wilk-okrutną, lew-odważną, sowa-mądrą. W bajkach występują zwykle dwaj bohaterowie, reprezentujący: dobro lub zło, prawdę lub fałsz.  Dzięki tego rodzaju skojarzeniom - „skrótom” bajki mogą być  krótkie, mądre i zrozumiałe przez dzieci. Pierwsze bajki powstawały już bardzo dawno temu w starożytnej Grecji (ok. 2800 lat temu), ale znanym nam autorem pierwszych bajek o zwierzętach jest Ezop. Nieco inaczej jest z baśniami i legendami. Zwykle są one dłuższe i uruchamiają wyobraźnię pisarza i czytelnika. Każda roślina lub zwierzę może przemówić ludzkim głosem, każda postać ludzka może zostać zaczarowana w kamień, drzewo lub ptaka. Niemal wszędzie mogą pojawić się postacie dobrych lub złych wróżek, czarownic, rusałek, elfów czy krasnoludów. Możemy przenieść się w różne krainy, używać magii i nadludzkich mocy, być bohaterami i księżniczkami. Ludziom na całym świecie znane są baśnie H.Ch. Andersena i braci J. i W. Grimm.

4.      Rozwiąż zagadki słowne:

Oni, gdy zabłądzili w lesie, w Baby-Jagi wpadli szpony

przez to, że nadgryźli domek co z piernika był zrobiony.

 

Kto za siedmioma górami i za siedmioma lasami

Mieszkał w chatce maleńkiej z siedmioma krasnoludkami?

 

Z bajek jest nam znana. Choć żyje w ciemności,

pozostaje dla nas symbolem mądrości.

 

Kochany przez wszystkich miś. Jego przyjaciel to Krzyś.

Czerwony serdaczek i wesoła mina.

Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna.

 5. Zabawa słowna: „Skojarzenia” – rodzic mówi tytuł bajki  - dziecko wymienia wyrazy kojarzące się z treścią np. „Czerwony Kapturek’ – dziewczynka, babcia, las, wilk, koszyk, łóżko, czepek, kły itp. Im więcej określeń tym lepiej. Zabawę można wykorzystać w domu i na spacerze.

 6. Zabawy z czytaniem – ćwiczenie spostrzegawczości i logicznego myślenia, utrwalenie cyfr:

-        Rozwiąż rebusy obrazkowe  „Jaka to bajka?” (zał. nr 2)

-        Rozszyfruj ukryte wyrazy (zał. nr 3)

 7. Ćwiczenia ruchowe  ze skakanką na powietrzu (rozwijanie koordynacji ruchowej i zwinności):

-        Rozłóż skakankę na trawie, chodniku:  - stań bokiem i przeskakuj w prawo, w lewo

 - stań przodem do skakanki, skacz do przodu i do tyłu

-        Zabawa w „szczura” – 1 osoba kręci skakanką na wysokości 15-20 cm – pozostałe starają się przeskakiwać do czasu „skucia się” (zahaczenia o skakankę) – następuje zmiana kręcącego skakanką.

-        2 osoby trzymają skakankę na wysokości dziecka – pozostali uczestnicy przechodzą „pod” bez dotknięcia

Kolejne przejścia to obniżanie skakanki aż do czołgania włącznie.

-        Przeskoki z rozbiegu przez rozciągniętą skakankę – należy uważać, żeby dziecko nagle nie podniosło przeszkody.

-        Skoki  rozkroczno – zwarte: można wykorzystać skakankę i patyki, ułożyć je w linii prostej z odstępami 20-30cm. Tam gdzie ułożony patyk - skok rozwarty (nogi rozstawione w bok), puste miejsce stopy złączone.

-        Skoki przez skakankę – świetnie wpływają na pracę półkul mózgowych.

 DLA CHĘTNYCH:

-        Sprawdź, czy masz w domu baśnie i bajki – spróbuj  sam lub z pomocą dorosłego czytać codziennie fragment  bajki i skorzystaj z zasobów Biblioteki dziecięcej kiedy będzie to możliwe.

-        Wyjdź na spacer i obserwuj przyrodę, tyle się w niej dzieje! Oglądaj, wąchaj, obserwuj!

Jeśli masz w domu przewodnik przyrodniczy to nie zapomnij go wziąć ze sobą. Rozpoznawaj i zapamiętuj nazwy roślin i zwierząt. W maju zakwitają konwaliepiwonieczerwone makiniezapominajkiczeremcha, bez,  jaśmin i tawuła. W ogródkach domów kwitną tulipany i narcyzy. Z drzew parkowych zaczynają kwitnąć klony i kasztanowce. Na trawnikach i łąkach kwitnie mniszek lekarski – nazywany popularnie mleczem. Na polach zielenią się zboża posiane jesienią tzw. ozimina, żółci się rzepak. W lasach kwitnie borówka czarna i borówka brusznica. Na leśnych polanach spotyka się motyle m.in. paź królowej i rusałka admirał. Pod wieczór rozpoczynają swe loty chrabąszcze. Maj dla ptaków leśnych jest porą lęgów – ptaki znoszą jaja i dbają o to, żeby za kilka tygodni wykluły się z nich pisklęta. Na spacerach
w lesie i na polankach można spotkać jaszczurkipadalce i zaskrońce.

-        Kiedy chcesz wypocząć, zrelaksować się – posłuchaj bajek i baśni na audiobooku:

https://www.youtube.com/watch?v=84iy6ERFvg4 – O rybaku i złotej rybce – do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=C7mCO9mhsck&list=RDCMUCvpJ9nJgQILlwHBpyxdFH8w&index=3 – Śpiąca królewna – do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=NrVSd2ccy9s – Stoliczku nakryj się – do słuchania

https://www.youtube.com/watch?v=2pRWCYy6oVs – Żółw i zając – do obejrzenia

 Pobierz KALENDARZ POGODY

 Pobierz REBUS

 Pobierz UKRYTE WYRAZY