POMYSŁY ZABAW NA WTOREK
Dzisiaj żegnamy się z Krainą Pana Alfabeta. Ostania przygoda jaką Wam opowiemy, to przygoda literki „z Z”. Jeśli jest słoneczna pogoda, to robimy zadania rano (jak w przedszkolu)
i wychodzimy na podwórko, do ogrodu lub na działkę pobawić się piłką. Jeśli pada deszcz to śpiewaj i poćwicz w domu przy komputerze – pomysł zabaw ruchowych zamieszczamy poniżej.
- Zaczynamy od rozgrzewki – ćwiczymy zmysł równowagi przy piosence „Równowaga”
- W Krainie Pana Alfabeta - swoją przygodę ma literka „z Z”. W oparciu o treść opowiadania odpowiedz zdaniami na pytania (zał. nr 1)
https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo RÓWNOWAGA – Wygibasy z naszej klasy - piosenka dla dzieci, dziecięce hity!
- Przypomnij sobie jakie wyrazy zaczynały się na głoskę „z” w treści opowiadania (zamek, zarośla, zagajnik, zegar, zwierciadło, znalezisko, zajrzeć, zjeżdżalnia, zabytek, zeszyt, zaczarowany) -ćwiczenie pamięci
- Szukamy innych wyrazów (ćwiczenie słuchu fonematycznego):
- zaczynających się na głoskę „z” (np. zegar, zebra, zero, ZOO, zygzak, Zosia itp.)
- kończących się na głoskę „z” – raz, obraz itd.
- prezentujemy wygląd literki „z Z” małej i wielkiej drukowanej i pisanej (załącznik nr 2)
- wyjaśniamy dzieciom, że literka „z” jest wyjątkowa. Kiedy dodamy nad nią kropkę to czytamy –„ż” jak żaba, kiedy kreseczkę - to czytamy „ź” jak źrebak, źródełko, a kiedy postawimy przy niej literkę „i” to czytamy „zi” jak zima, ziarno.
- Literka „z” jest ostatnią literką w alfabecie.
- Ożywiamy literkę „z”, rysujemy kilka rzeczy zaczynających się na głoskę „z” (załącznik nr 3)
- kształt liter można utrwalić poprzez: podkreślenie litery w tekście, kreślić na tacy wysypanej mąką, solą lub kaszą, pisać na karcie pracy po śladzie i w liniaturze
3. Gimnastykujemy się na podwórku lub przy ekranie:
Ø Propozycje zabaw z piłką, balonem, kulą z gazet sklejonych taśmą lub rolką papieru toaletowego wzmocnionego taśmą, kilka patyków – rozwijamy zręczność i koordynację ruchową:
- „Podawanie piłki górą i dołem” 5x - pary stają do siebie plecami w odległości 30-50cm
- „Podawanie piłki bokiem” (ręce jak najdalej wyciągane do boku) - w prawą stronę 5x, w lewą
- „Rzuć w górę i złap” – zaczynamy od małych wysokości i coraz wyżej. Warunek – trzeba złapać.
- „Rzuć do mamy i złap” – jeśli są prawidłowe chwyty i rzuty można zwiększać odległości.
- „Zanieś – przynieś”: bieg z piłką - zostawienie – powrót – przybicie piątki – bieg drugiej osoby po piłkę.
- „Toczenie piłki” raz lewą, raz prawą ręką w slalomie (wokół kamieni, cegły, krzesła itp.)
Żeby utrudnić zadanie można toczyć piłkę za pomocą kija (jeśli dziecko potrafi to jednorącz).
- „Piłka między kolanami” – skaczemy z piłką do celu, zastawiamy, wracamy biegiem na miejsce. Druga osoba biegnie po piłkę i powraca skacząc z nią między kolanami
- „Przenoszenie piłki” na dwóch patykach kładziemy piłkę, próbujemy ją zanieść do celu (ręce lekko ugięte w łokciach, piłka nie może opierać się na klatce piersiowej)
Ø Gimnastyka przy ekranie: https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds Ćwiczenia ruchowe dla dzieci. Mały Sportowiec w DOMU
4. „Jestem Polakiem” - uczymy się piosenki i wybieramy się w wirtualną podróż po Polsce przy piosence pt. (kanał YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM Niezwykłe Lekcje Rytmiki - Jestem Polakiem
- DLA CHĘTNYCH:
- Piszemy literę z Z w liniaturze (załącznik nr 4)
- PRZYPOMINAMY:
- Przypominamy sobie hymn Polski – pamiętamy, że hymn śpiewamy stojąc na baczność - nie można kręcić się i wiercić – Czy tak potrafisz?