| | | AAA
Publiczne Przedszkole Nr 2 w Głuchołazach i Oddział w Konradowie
Aktualne komunikaty w dziale INFORMACJE: opłaty, zapowiedź filmu itd.

Po co komputer dziecku 5 - 6 letniemu ?

W dzisiejszych czasach umiejętność prawidłowego korzystania z komputera jest w życiu bardzo przydatna, często wręcz konieczna. Dużo dzieci od najwcześniejszych lat życia ma kontakt z komputerem, podobnie jak z wieloma urządzeniami znajdującymi się wokół nich. Ważne jest, aby właściwie korzystały z tego dobrodziejstwa, jaki przyniósł nam postęp naukowo techniczny.

Nauka przy pomocy komputera daje dziecku poczucie sukcesu, pozwala wierzyć we własne siły. Zadowolenie ucznia z samodzielnie wykonanej pracy i uczucie faktycznego zapanowania nad komputerem są motorem dalszego działania, rozwijają aktywność i motywację do pracy. Praca z komputerem wymusza na uczącym się przestrzegania pewnych zasad w zakresie zbierania, przetwarzania i prezentowania wiadomości, sprzyja wzrostowi umiejętności logicznego rozumowania, jasnego wyrażania myśli, precyzowania problemów i hipotez. Nabycie tych umiejętności przyczynia się do ogólnego rozwoju oraz do wzrostu skuteczności samodzielnego uczenia.

Komputer nigdy się nie znudzi, nawet korzystając z niego przez dłuższy okres czasu. Ta forma nauczania staje się dla dziecka zabawą, a nie obowiązkiem. Wiele programów edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym jest opracowana na zasadzie "uczymy się bawiąc" i poprzez zabawę umożliwiają zdobywanie wiedzy i kształtowanie takich umiejętności jak logiczne myślenie, kojarzenie faktów, wytrwałość, cierpliwość, szybkie i celne podejmowanie decyzji. Odpowiednio dobrane programy pomagają rozwijać spostrzegawczość, zręczność, sprawność manualną, refleks oraz podzielność uwagi.

Obcowanie z komputerem ma wiele zalet. Jednak zbyt wczesne i niekontrolowane korzystanie z komputera może nieść ze sobą także wiele zagrożeń. Komputer nie powinien dziecku zastępować życia rodzinnego, zabawy z rówieśnikami, nie może stać się główną lub wręcz jedyną formą spędzania wolnego czasu. Rodzice powinni sprawować kontrolę nad tym, w jaki sposób dziecko korzysta z komputera. Jest on doskonałym narzędziem pomagającym w edukacji i rozwoju dziecka. Prawidłowy dobór programów edukacyjnych, może ułatwić dziecku zdobywanie wiedzy i doskonalenie wielu umiejętności, takich jak logiczne myślenie, kojarzenie faktów, sprawne i celne podejmowanie decyzji. Dobre programy komputerowe potrafią wspaniale rozwinąć u dziecka zręczność, spostrzegawczość i refleks. Najciekawsze programy komputerowe, które mogą być wykorzystane w pracy z dzieckiem to m.in.:

  • Moje pierwsze ABC

  • Moje pierwsze zabawy matematyczne 1,2,3

  • Klik uczy czytać
  • Klik uczy liczyć w zielonej szkole
  • Klik uczy zasad ruchu drogowego
  • Poznaję cyferki
  • Poznaję literki
  • Kolory i kształty
  • Sokrates 101
  • Sokrates 102
  • ABC z Reksiem
  • Koziołek Matołek idzie do szkoły
  • Multimedialny świat Juliana Tuwima
  • Multimedialny świat Jana Brzechwy
  • Multimedialne la, la, la
  • Jak to działa?



Zastosowanie komputerów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej pomaga przede wszystkim w usuwaniu zaburzeń rozwojowych:

  • rozwijaniu umiejętności intelektualnych,

  • wspomaganiu rozwoju osobowego,

Zabawa przy komputerze nie powinna być podstawową formą spędzania wolnego czasu. Nie może odbywać się kosztem zaniedbania kontaktów z rówieśnikami lub członkami rodziny, kosztem szkoły i innych obowiązków. Komputer jak wszystko w naszym życiu musi mieć w nim właściwe miejsce. W przypadku dzieci, określenie tego miejsca leży w rękach rodziców.

Komputer, podobnie jak wszystko co nas otacza, może być wspaniałym narzędziem rozwoju i źródłem radości, lecz nieumiejętnie używany stanie się przyczyną problemów oraz dramatów. To, czym będzie dla nas i naszych dzieci, zależy w ogromnej mierze od nas samych. Kontrolujmy zatem, w jaki sposób dziecko używa komputera. Gry i programy, z jakich korzysta, muszą być odpowiednie do jego wieku i zainteresowań. Kupując nowy program sprawdźmy, dla jakiego wieku jest przeznaczony, spróbujmy sami z nim popracować. Zastanówmy się, czy nie przysporzy naszemu dziecku stresów, nie pozwólmy dzieciom ciągle "zabijać" na ekranie.

Postarajmy się pomóc w doborze gier i programów edukacyjnych.